Tenerife 2

14.03.2014 21:14

Tenerife II.

Úvod

Úplně ten nejhlavnější důvod k založení blogu je naše dovolená na Tenerife II. Byli jsme tam už jednou a to v roce 2011. O tom Vám povyprávím později, jak jsme se tam dostali úplně náhodou, neplánovaně a málem proti své vůli. Jedna věc je jistá Tenerife I. nám úplně převrátilo přemýšlení. To co pro nás bylo dříve důležité, najednou stratilo smysl a naopak. Odjížděli jsme tehdy s tím, že se tam určitě musíme vrátit. A podařilo se nám přemluvit mého bratra a ten zase umluvil svého kolegu, zdatného turistu a v březnu 2014 jsme svůj návrat na Tenerife uskutečnili.

14.března 2014, den první - pátek

Dovolená u nás v práci, to je opravdu velký oříšek. Musela jsem do práce ještě den před odjezdem a to na denní dvanáctku. Nepodařilo se mi vyměnit šichtu. Takže pro nás brácha přijel večer do Orlové a my první noc přenocovali na Hranicku. Bráchuv kolega Radek, ještě bratrovi ostříhal vlasy a brzy ráno okolo čtvrté hodiny jsme vyjížděli Radkovým autem. Radek měl domluvenou úschovu auta u spolužáka v Praze, který bydlel nedaleko letiště. Jeli jsme dost dlouho až jsem začínala mít obavu, jestli nám letadlo neuletí. Už jsme dávno na letišti měli být a my se motali po Praze. Moje nervy byly napjaté na maximum. Radek řídil podle intuice. Říkám mu, tak tomu kámošovi zavolej. A Radek na to, že na něho nemá telefon. Infarktová situace. Říkám mu tak zajeď na letiště ať tam přijede za náma. Ne, tak oni domluveni nejsou. Do toho volá moje máma : "Už jste na letišti ??" Chtěla nám popřát šťastnou cestu, ať prý nás Panna Maria Cholinská ochraňuje. Prosím jí, bloudíme po Praze, modli se za nás, ať dojedem včas.

Nakonec zavolal Radkovi ten kámoš, našel si na Radka telefon na internetu. To je hlavička !!! Znavigoval nás rychle a my dojeli na smluvené místo. Přibrali jsme Radkova kamaráda ze studií do auta a vydali se konečně na letiště. Nechápu jak můžou lidi upřednostňovat auto před vlakem. My nedáme na regiovláček dopustit, cestování by bylo v klidu a pohodě.

Na letišti už byl hlavní nápor odbaven. Letěla jsem teprve podruhé v životě, ale ta epizoda s blouděním po Praze mě natolik vyšťavila, že jsem si ani nestihla uvědomit svůj strach z letadel. Znovu volala máma, tak jí říkám, že jsme to stihli, že za chvíli nastupujem. Modli se za nás dál, mami.

Druhá věc, která mě docela rozhodila byla, že tahleta dovolená měla být něco jako svatební cesta. Před necelým rokem jsme se brali, ale oni nás posadili k sobě přes uličku. Bylo mi z toho do breku. To jsem dlouho nemohla rozdýchat. Tak já letím na svatební cestu a nemůžu sedět ani vedle svýho manžela?! Ono to bylo zřejmě způsobeno tím, že jsme dorazili na poslední chvíli. Letadlo se odlepilo od země. Trošku jsem se začala bát. Bylo to na mě znát, protože mi Zbyněk říká : "Zvykej si, budeme lítat častěji." To mě rozesmálo a zároveń potěšilo. Tak to jo. Na tohle si budu zvykat ráda.

Letěli jsme jinudy než minule. Uvnitř křičeli děcka, až mě to donutilo uvažovat nad tím, jestli by nestálo za to, připlatit si první třídu. Byly tam docela malé prťata. Bylo to jako sedět pět hodin ve školce. Po téměř pěti hodinách jsme se přiblížili k Tenerife. Kroužili jsme nad ním a shora jsme měli krásnou vyhlídku na horu Pico del Teide, monument celého ostrova. Ze severní strany byl zasněžený. Pico byl jeden z našich hlavních cílů naší výpravy. Radek, celý natěšený na tuhle tůru, to komentoval slovy : "To je macek."

Pico je nejvyšší hora celého Španělska. Má 3718 m.n.m. Brácha s Radkem už byli ve výšce 3400 metrů. To naše nevyšší hora byla zatím jen slovenská Králova hoľa se svými 1946 m.n.m. Takže tato úctihodná výška bude pro nás pro všechny premiéra.

Přistání bylo hodně zajímavé, jako na horské dráze. Docela dost nás pilot pohoupal, ale dosedli jsme dobře. Počkali jsme si na kufry a našli naši cestovku Canariatravel a spolu s klienty Fishera se vydali na okružní cestu ostrovem k naším hotelům. Mezitím mi chodily sms s přáním šťastné cesty, tak jsem jim odepisovala, že už jsme tam. Vezli jsme si sebou knižního průvodce se 40 turistickými cestami po ostrově. Měli jsme v plánu ujít jich co nejvíce za náš 14 denní pobyt.

Na letišti jsme dostali informativní obálku s tím, že zítra před polednem příjde agentka cestovní kanceláře, aby nám mohla poskytnout informace a služby. To nám trošičku narušilo plán s prvním dnem, ale alespoň jsme si nachystali na ni otázky. Vysadili nás na malé křižovatce s tím, že cesta k našemu hotelu je přes lávku, která vedla přes ty jejich španělská barranca. Barranco je obří příkop až s 20 metrovými stěnami. U nás, když vejdete do slepé uličky, pěší to vždycky nějak projde, u nich to nejde. To byste si zlámali vaz. Nakonec zjistíte, že se musíte vrátit a celé to obejít.

Tenerife Vás nikdy nezklame v botanice. Nádherné palmy, kaktusy, kvetoucí keře, popínavé rostliny, orchideje, tisíce vůní nás všude obklopovali. Přišli jsme do hotelu a recepce byla v pátém patře. Přišlo nám to divný. Recepce v pátým patře ?? No jo, pak jsme na to přišli. Ten náš hotel Perla Tenerife byl postaven v tom obřím barrancu, takže na silnici jste se dostali z pátého patra.

Brácha měl tu nejhlavnější funkci a to – překladatele. Jemu tak jdou řeči, až člověku zůstává rozum stát. Takže za nás za všechny vyřídil všechny formality. Recepční pochválil jeho španělštinu a my se rychle ubytovali. Měli jsme ještě v plánu proběhnout náš dočasný nový domov, naše městečko Puerto de la Cruz. Vůbec jsme nepochybili, když jsme vybrali právě toto město. Nádhera. Krásná architektura, ty dřevěné balkonky byly tak překrásné. Já nejvíce obdivovala všude kvetoucí rostliny. Došli jsme hlavní promenádou až k moři. Tenerifské pláže jsou černé, je to vlivem sopek, které tu čas od času zasoptí. Naposled to bylo v roce 1909.

Já, Zbyněk a brácha jsme závisláci na kafi. Tak jsme si sedli do první hospůdky u pláže Playa Martianéz, kafíčko nás vyšlo 4,50 euro, myslím tím všechny tři kafe. To se dá, nemyslíte?? Celkově je sever ostrova znatelně levnější než jih.

Procházeli jsme kolem bazénového komplexu Lago Marianez, který tvoří několik bazénů různě velikých a tři brouzdaliště.Umělecký design tohoto výjimečného díla patří velkému umělci z Lanzarote Cesaru Manrique.

Zbožnost španělů je veliká, mají kříž i nad bankomatem. :) V kostelích je stále plno, svátek nesvátek. Pak jsme se vydali hledat nějaký katolický kostel. Nejprve jsme zahlídli jakýsy německý kostelík. Ale pak jsme přišli ke kostelu Panny Marie Bolestné. Byl pátek a postní doba. Brácha se vydal hledat kněze, ale už jsme ho nestihli. Tak zítra. Brácha a Radek jsou kněží a chtěli si odsloužit nějakou tu mši v kostele. Tento kostel spravoval řád augustiánů.

Pak už jsme se vydali hledat cestu zpět k hotelu. Chtěli jsme tam dojít z druhé strany od silnice, jenže problém byl v tom, že jsme hotel z této strany ještě neviděli a tak jsme ani nevěděli jak vypadá a co máme vlastně hledat. Náš hotel vypadal jako nenápadný přízemní domek a těch pět pater bylo směrem dolů, do barankaUž se začalo stmívat. Večeře nás netrápily, vydávaly se až do půl desáté.

Chodili jsme sem a tam, až jsem přece zahlídla nenápadnou ceduli s názvem našeho hotelu, a najednou jsme stáli před ním. Nevím už který z kluků to řekl, ale prý už je jasné, proč se ten náš hotel jmenuje Perla, protože perlu je potřeba hledat. Řekli jsme si, že si musíme najít orientační body podle kterých se líp zorientujem. Jeden z nich byl strom, který vypadal jako obří přeslička, kterému jsme potom říkali, ta naše přeslička. Potom červený hotel na kopci se zvláštní sloupovou architekturou a také červená a zelená benzínka, za kterou máme zahnout na cestu, po které příjdeme rovno až k naší lávce přes barranco do hotelu. Pak jsme si našli ještě jeden orientační bod, restauraci Zebra, měla ve znaku obří zebru a my věděli, že za touhle hospodou, už musíme vystupovat, když jsme se vraceli autobusem z hor. Měli jsme zaplacenou polopenzi. Jídlo se podávalo formou švédských stolů. Součástí těchto jídel byly i kanárské speciality papas, což jsou pečené brambory ve slupce s různými omáčkami. Podávala se i polívka, takže jsme si podle toho upravili jídelníček, najedli jsme se pořádně ráno i večer a přes oběd jen tak něco lehkého zobli. Dostali jsme i vínko a nechtěl to nikdo zaplatit, nějak jsme nepochopili, jestli je to pozornost podniku nebo co.

Usínala jsem s pocitem, že máme neuvěřitelné štěstí během čtyř let dvakrát na kanárech. Bůh nás má rád.

Padre Pedro :

Celá výprava začala už tím, že jsme se z Orlové přesunuli do Drahotuš. Tam jsme povečeřeli a šli spát po 23 hodině. Šel jsem si balit věci, protože jsem tomu zatím nevěnoval vůbec žádný čas. To zase zapomenu věcí, pomyslel jsem si. Co nevezmu to nepotřebuju. Člověk nakonec zjistí, že nepotřebuje skoro nic.

Ráno po třech hodinách spánku začal hrát ve 3:15 radiobudík. Olalá. Nerad vstávám tak brzo. Posnídali jsme a vyrazili asi ve 4:20 z Drahotuš. Není problém. Vzali jsme to přes Mohelnici pak přes Vysoké Mýto na Hradec. Čas plynul. Byli jsme trochu nervozní jestli do Prahy dorazíme včas. Trochu jsme se zamotali v Hradci, ale bylo to jen o chlup. Zpoždění nebylo moc veliké. Ale druhý zádrhel nastal až jsme dorazili do Prahy. Špatně jsem identifikoval jednu křižovatku a už jsme objížděli Prahu místo severem tak jihem. Začali jsme hledat klášter karmelitánů, naštěstí bratr zatelefonoval, takže nás bezvadně navedl do kláštera ke kostelu. Pak jsme ho jen naložili a nechali se donavigovat na letiště do Ruzyně. Když jsme se před tím ptali asi deseti lidí nikdo nic nevěděl ani muži ani ženy. Jak perfektní byla cesta na letiště, když jsme měli navigátora, který zná cestu jako své boty.

Po odjezdu našeho auta pryč jsme se vydali na proceduru našeho odbavení před odletem. Díky Bohu. Vše dopadlo hladce i samotný let. Je to úžasné. Dostali jsme všichni místa do uličky, takže jsme hůř viděli scenérii pod letadlem. Piloti byli výborní, letadlo měli pod kontrolou. Ještě jednou Bohu díky.

Přistání je vždy asi nejzajímavější z celého letu. Letadlo se postupně propadá níž a místy si člověk připadá jako na pouťových atrakcích , řetízkáčích adonaldech. Klesání nad Tenerife bylo velkolepé.     Přivítal nás vrcholek Pico del Teide a bylo vidět, že ze severní strany je velmi výrazná stopa sněhu.

Po pár minutách jsme dosedli na letištní přistávací plochu. Vyzvedli si zavazadla a dostali instrukce od naší jednatelky z cestovní kanceláře Canaria Travel. Bylo kolem půl třetí a nasedali jsme do autobusu, který nás pak rozvážel po hotelích posetých kolem ostrova. Vysadili nás v Puerto de la Cruz poblíž našeho hotelu Perla. Ubytovali se a vyrazili na první procházku odpoledním Puertem. Dole u pláže jsme si sedli do kavárničky na první šálek kávy. Foukal studený vítr. Našli jsme dále kostel, kde se slouží večer v 18:30 mše. Po večeři jsme šli spát.

více fotek je na těchto odkazech pod jednotlivými dny ...

martaann.rajce.idnes.cz/Tenerife_-_PUERTO_de_la_CRUZ/

Den druhý - 15.března 2014 - první sobota

Druhý den na ostrově nás blokovalo to, že jsme měli smluvenou schůzku v 11 hodin, tak jsme se nemohli vydat nikam daleko. Zašli jsme si tedy koupit vodu a nějaké pečivo. S pitnou vodou je tady problém, v kohoutcích teče většinou odsolená voda z moře. Obešli jsme zase kousek města. Zjistili jsme, že přímo za naším hotelem je vidět Pico del Teide. To tehdy na jihu vidět nebylo. Ale zase na druhou stranu, tehdy jsme koukali na západy slunce nad La Gomerou a ty západy slunce zase nejsou vidět tady. Člověk nemůže mít všechno. Kaktusy, palmy, všechno jim tu kvete.

Živý plot z trnové koruny, samozřejmě kvetoucí. Orchideje Strelitzia tady rostou v celých trsech. A balkonky, balkonky každý jiný – nádhera. Brácha poznamenal, že jsou tady ti obyvatelé velcí estéti, kvete jim úplně všechno i betonové schodiště. V kostele jsem objevila elektrické svíčky pod obrazy ukřižovaného Ježíše nebo u Panny Candelárské, za jedno euro se vám jich rozsvítí pět. :)

Schůzka byla rozhodně poučná. Zjistili jsme, kde je autobusové nádraží odkud vyjíždí všechny spoje. To hlavní, že existuje karta Bonobus u které nás výjde jízdné až o třetinu levněji. A také jsme zjistili, že bychom měli víno po večeři platit. Na nás, co máme polopenzi se toto nevztahuje, takže si po číšníkovi vyžádáme účet a na recepci to zaplatíme, nemusíme hned, stačí na konci pobytu. Už víme odkud odjíždí lorovláček do Loroparku. A na poslední čtyři dny jsme si objednali auto. Agentka nám také domluvila loď z Mascy do Los Gigantesu. Výlet po moři se bohužel nekonal pro malý počet zájemců. Dostali jsme také zase trochu jinou mapu města, měli jsme jich už několik.

Jak agentka odešla, Radek rozhodl, že Orotavu ještě stihneme a tak jsme letěli až na autobusové nádraží a vydali se na naši první túru. V průvodci byla označená jako Los Organos, což v překladu znamená varhany. Na kopci byla dost mlha, a pak část trasy byla uzavřena. Radka to ani v nejmenším nevykolejilo a hledal náhradní cestu, tak jak on to umí, podle své intuice. A tak jsme se šplhali do vyšších výšek. Na Tenerife jsou trochu jiné borovice, mají až 20 cm dlouhé jehličí. Rostly tam různé lišejníky či co to bylo, jako by stromy měly závoje. Brácha nás rozsmíval, že si z těchto lišejníků dělal zelené vlasy, a vypadal jako hastrman. Cítila jsem, že cesta do kopce, to nebude pro mě žádná sranda. Radek a Pedro to vyskákali jako nic, já se u toho teda pěkně zafuněla. Místy byly trasy s řetězy.

Rostly tu zase úplně jiné rostliny. Jakmile jsme potkali nějaké lidi, brácha se okamžitě chápal příležitosti a domlouval se, co mu španělská slovíčka stačila. Stezka byla označená žlutým a bílým pruhem jako vatikánská vlajka, a jdouce se dvěma faráři, začali jsme této značce říkat vatikánská. Potom další dny jsme ještě hodněkrát šli podle vatikánského značení. Los Organos jsme neviděli, byla dost mlha. Ale podle jedněch lidí a Pedrových překladatelských schopností tohle všechno okolo nás byly Los Organos, jen viditelnost nebyla vůbec dobrá, možná dobře, že jsme neviděli ty propasti až dolů, možná by nás to krapet vyděsilo. Nejlepší hřeb toho dne byl okamžik, kdy jsme vystoupali nad mraky a jako v oparu a ve snách jsme viděli skály a Pico. Dolů se šlo docela lehce. Pak jsme si my závisláci na kafi dali kafíčko v hospůdce blízké autobusové zastávky a jeli zpět do našeho Puerta.

Na Tenerifském severu je zvláštní úkaz od jisté výšky asi do výšky 1800m.n.m. se často drží dešťové mraky. Proto je tato část ostrova nejúrodnější,

nejzelenější a když vystoupáte nad ty mraky, téměř pořád tam svítí sluníčko. Alespoň během toho našeho pobytu to tak bylo. Když jsme procházeli k zastávce kolem zahrad všimla jsem si, že brambory už mají výšku 15-20 cm. Zajímalo by mě, kolikrát do roka tady sklízejí brambory a také tam pěstovali něco, co se podobalo artyčoku.

Padre Pedro:

V sobotu jsme udělali druhou pocházku po městě a v 11 hodin měli na hotelu schůzku s naší jednatelkou Lenkou. Domluvili jsme se na několika akcích jako možný výlet na skálu Masca a půjčení auta. Těšíme se, že to výjde.

Odpoledne jsme vyrazili do hor. Autobusem 345 do Orotavy a dále do Caldery, který leží nad Aquamansou. Tam jsme se vydali na okružní vycházku. Čekalo nás velké stoupání. Los Organos – varhany, jsme neviděli, neboť jsme procházeli v mlze. Na určitém úseku jsme se však dostali nad mraky a za to jsme dostali úžasnou prémii, krásný výhled na vrcholek Pico del Teide. Bylo to sice jen na malou chvílku, ale byla to krásná odměna. Cesta zpět do Aquamansy byla opět plná krásných zákoutí, ale bohužel v mlze.

martaann.rajce.idnes.cz/Tenerife_-_Los_Organos_-_OROTAVA/

Zítra byla neděle, přemýšleli jsme, kterou výpravu na tento den vybrat a nakonec jsme se rozhodli pro Candelárii.

Den třetí – 16.března 2014 - první neděle

V průvodci jsme měli popsané dvě turistické trasy z Aquamansy na vyhlídkovou silnici Cumbre Dorsal ve výšce 2057 m.n.m. a zpět. A druhá trasa z Arafa na toto místo a zpět, říkala jsem si, proč ztrácet čas vracením se zpět. Přejdeme hřeben pouze tam, dojdeme do Candelarie a zpět se vrátíme autobusem.

Candelarie je nejvýznamnější poutní místo pro celé kanárské ostrovy. V době říše Římské ostrovy byly známy, ale po rozpadu se na ostrovy na tisíc let pozapomělo. Aź španělští objevitelé znovu vrátili kanárské ostrovy zpátky do našich map.

Podivuhodné na tom všem je to, že tady žili v době španělských objevitelů kmeny Guančů jež žili na úrovni doby kamenné, neznali vůbec kov. A když sem španělští kolonizátoři přijeli, místní obyvatelé uctívali sochu černé Madony. Jak se sem socha dostala vědci dodnes nedokážou objasnit. Tehdy tady nebyly plavby lodí tak časté jako dnes, sem zamířily lodě jen opravdu vyjímečně. Sochu snad na břehy vyplavilo moře a Guančové si všimli jejích zázračných schopností a proto se soše začali klanět. A my se na toto místo nyní vydali, abychom se mohli také poklonit místní Panně Marii.

Vyjeli jsme brzy ráno autobusem na to místo, kde jsme byli včera, kde jsme si všimli směrovky na Candelarii. Takže jsme šli téměř na jisto. Po včerejší zkušenosti s mlhou nás ani nenapadlo se namazat proti slunci nebo vzít si kšiltovku. A to byla chyba. Mysleli jsme si, že opět půjdeme zamlženými lesy. Ale opak byl pravdou. Netrvalo dlouho a my se vyšplhali nad oblaka, a tam bylo krásně. Sluníčko až připalovalo. Spálila jsem si nos, ten se mi loupal celých 14 dní, opálený jsem měla krk, i ruce od toho jak jsem pořád fotila. Ale bylo tam nádherně. Viděli jsme Puerto krásně shora. Dalo se identifikovat podle bazénů v Lago Martianéz. Rostly tam hlavně borovice a kosodřeviny. Byla tam červená zem, zajímavá krajina. Zanedlouho se nám naskytl velkolepý pohled na Pico. Chlapi byli zase hodně vpředu a já s kochacími a fotícími přestávkami daleko za nimi. Ztratil se mi žlutý šátek, co jsem měla z pouti do Mariazell. Ani nevím, kde jsem ho stratila, najednou byl pryč. Kousek jsem se vrátila, ale zase ti kluci byli předemnou takový kus. Tak jsem ho přestala hledat a spěchala za nimi. Přišlo mi to takové symbolické. Teď už neplatí to, co bylo před deseti lety v Mariazell, od teď bude platit Candelarie a možná, že na dalších deset let. :)

V dáli jsme pozorovali sousední ostrov La Palma. Pod námi inverze a nad námi vymetená obloha. Jako někde mezi nebem a zemí. Došplhali jsme se na vyhlídkovou cestu Cumbre Dorsal v nadmořské výšce

2057 m. Odsud bylo vidět na opačnou stranu ostrova, a v dáli byl vidět další ostrov, který je k Tenerife položen z druhé strany a to Gran Canarie. Toto místo je velmi zvláštní, protože vidíte na obě strany ostrova. Doposud jsme stále stoupali, nyní už nebylo kam, nastal čas klesání. A tak naše cesta vedla už jen dolu, jenže 2000 metrů převýšení. Candelarie leží na pobřeží. A klesali jsme místy dost strmě.         Krajina změnila úplně ráz, z červené barvy jsme přešli na černočernou. Stromy, na černém pozadí úplně svítily. Kopce v této části hor vypadaly jako obří homole uhelného mouru. Občas jsme pozorovali v protějších kopcích zkamenělou lávu, jakoby řez tou lávou. To z toho jak se skála pod vlivem počasí drolila. Nedaleko Arafa jsme sešli z cesty, ale Pedro zase pokecal s pár turisty, a tak jsme pochopili, že se motáme někde

nad Guimarem. A tak jsme se kousek cesty vrátili k jakésy opuštěné boudě a vydali se tentokrát dobrým směrem, na méně zřetelnou stezku do Arafa. Cesta tady byla asi nejprudší. Radek říkal, že mu to tady připomíná hory v Jugoslávii. Jednu chvíli byli ti moji chlapi zase velký kus předemnou. Tak jsem si sedla na zadek a sjela po těch dlouhých jehličkách z borovic dolu jako na bobech. Velmi to klouzalo. Přišlo mi to jednodušší. Když se chlapi otočili jak jsem daleko, tak je můj způsob slézání hor velmi  pobavil. Úplně vyřízení jsme dorazili do mestečka či to byla vesnička, Arafo. Kluci šli po silnici pozpátku, aby ulevili svalům. Člověk by neřekl, že cesta dolů může být ještě více vysilují než nahoru. Chvíli jsme šli po cestě, která vedla do středu obce, byl to stále velmi prudký kopec. Pedro se doptal na autobusovou zastávku, ale nepodařilo se nám zjistit, kdy to jede. A kde se vzal, tu se vzal, taxík. No, nebránili jsme se a posledních 6 nebo to bylo 9km ?  jsme se do Candelarie svezli. Jednak jsme se na něho složili a jednak jsme ušetřili čas. Mohli jsme si v Candelarii dát ještě kafčo. Taxikář byl sdílný. Pedro vykecával, jedna báseň, ale aby nám taky něco přeložil, to né, prý mluvili o všem možném :).

V Candelarii nás vysadil přímo na náměstíčku před bazilikou. Šli jsme se podívat dovnitř. Mše byla opravdu

v šest, jak jsem to našla na internetu ještě doma. A tak jsme se šli podívat, kde máme autobusovou zastávku, ať to pak nehledáme a pak si dali to kafičko, hned vedle oceánu. Podél pobřeží bylo deset soch znázorňujících guančské krále, kteří zobrazovali jednotlivé guančské kmeny. Neodolala jsem a namočila nohy do moře. No a pak už začínala poutní mše ve španělštině samozřejmě. Docela mi dělalo problém chytat se, v které části mše zrovna jsme. Myšlenka z kázání byla navazující na text - Pane ty máš slova věčného života. Pedro mi to shrnul do jedné věty: Slova, slova, slova v dnešní době, jsme zaplavení slovy, ale jen slovo Ježíšovo má pro nás ten pravý smysl a význam.

Po mši se obcházela zázračná socha Panny Marie, podobně jako třeba na svatém Hostýně oltář. Mění se jí také šaty podle liturgického období jako třeba pražskému Jezulátku. A protože byla postní doba měla na sobě fialovou a nádherně se třpytila, musela v tom rouchu mít vetkaná zlatá a stříbrná vlákna. Držela růženec, který byl snad z diamantů, vypadalo to úchvatně. Docela mě to dostalo, být v takové bezprostřední blízkosti Candelárské Panny. Nečekala jsem to. Nevěděla jsem, jak to tady v Candelarské bazilice, chodí. Českých informací na internetu není zase tak moc a tak detailně rozepsaných. Ráda bych tam s ní ještě chvíli zůstala, ale byly tam davy dalších poutníku, a tam jsem musela dál. Tak jsme plni dojmů odcházelina bus, s kterým jsme se dopravili do hlavního města Santa Cruz, a tam chytali přípoj na Puerto de la Cruz. Když jsme se vraceli byla už tma, a v Santa Cruz jsme viděli hned vedle nádraží santacruzskou operu, která byla pěkně nasvícená. Je velmi podobná opeře v Sydney. Podobný styl. Svítil měsíček a my doufali, že snad stihnem večeři i tentokrát. No stihli jsme ji, ale už jsme cítili nervozitu personálu, protože jsme dorazili opravdu na poslední chvíli. Dovečeřet nás nechali, ode dneška nás ochrańuje Panna Candelárská :)

Padre Pedro :

Další den jsme jeli stejnou linkou jako v sobotu. Vystoupili na konečné a šli nahoru. Po krátké úvodní rovince vystoupali na rozcestí, které ukazuje směr na poutnickou cestu z Aquamansy do Candelárie na opačné straně, jižní straně ostrova. To byl také náš nedělní cíl. Počasí bylo v neděli úplně skvělé. Nebyla žádná mlha. Slunko docela pražilo. Nenápadně jsme se opékali, ale to jsme poznali až večer.

Podařilo se nám z Aquamansy vystoupat převýšení 1000 metrů. Až jsme se dostali na hřebenovou silnici s vyhlídkami. Odkud je vidět na opačnou stranu ostrova, na sever i na jih. Čekalo nás klesání. A to ne ledajaké. Do baziliky na pobřeží téměř dva tisíce metrů. Sestup byl zpočátku obtížný. Šli jsme po písčitém svahu, který se sypal jako škvára. Museli jsme být hodně opatrní. Trvalo dlouho než jsme se dostali do normálního terénu. Asi po sestoupení do výšky tisíc metrů jsme míjeli obrovský vyhaslý a dnes již téměř úplně zvětralý vulkán. Tato gigantická hromada nám připomínala haldy

na karvinsku. Po tomto svahu jsme šli a klesali až do malé boudy, kde jsme pojedli a vydali se špatnou cestou. Naštěstí jsme se potkali s jinou skupinou. Byli to španělé a řekli nám, že se musíme vrátit, protože jdeme směrem na Guimar, a my jsme potřebovali směr na Arafo. Chvíli jsme zvažovali co dál, ale nakonec jsme zvolili vrátit se nahoru k boudě a jít jinou, tou správnou cestou, kterou nám španělé poradili. Klesání od boudy do Arafa bylo opět krkolomné. Chtělo to velkou opatrnost. V lese jsme objevili starý aquadukt, který jsme sledovali a ten nás dovedl souběžnou stezkou až do Arafa. Když jsme vyšli z lesa, netušili jsme, že se úhel kopce ještě zostří a že budem žasnout jak se tam těma svýma autama ti španělé mohou vydrápat.

V městečku jsme si nakonec vzali taxíka a za 15 euro se nechali dovést k bazilice do Candelarie. Obešli si vesničku, totiž město a sedli na kafe. Pak si zašli na naši nedělní poutnickou mši, která byla v 18 hodin. Z Candelarie jsme dorazili do Santa Cruz se zpožděním a proto nám jeden autobus ujel. Do Puerta jsme přijeli těsně před zavřením naší jídelny v hotelu. Paní číšnice z nás byla trochu nervózní, ale ustáli jsme to. Dokonce jsme si objednali víno rosado. Příště se polepšíme a příjdeme dříve :)

martaann.rajce.idnes.cz/Tenerife_-_poutni_cesta_z_Aquamansa_do_Candelarie/

Den čtvrtý – Loropark  - 17.března 2014 – první pondělí

Další den jsme si naordinovali odpočinek, všechno nás bolelo, a tak jsme se vydali do vyhlášené ZOO – přímo v našem Puertu s názvem Loropark. Byl to sice odpočinkový den, ale také finančně nejnáročnější, vstupenka pro dospělého dělá 33 euro. Kousek od puertské kolonády nedaleko německého kostelíka měl zastávku Lorovláček, který zdarma sváží návštěvníky do ZOO. Byli jsme docela

překvapeni tím, jak je Puerto velké, a jaký kus ještě nemáme prozkoumaný, když nás vláček přes celé město vezl. Četla jsem, že se to za jeden den nedá projít, no já myslím, že nám se to v celku podařilo. Dá se zaplatit kartou, první za branou bylo jezírko s barevnýma rybičkama. Než jsme se dostali dál, procházeli jsme kolem papoušků a nějací mladí fotografové nás fotili, tak jak kdo šel, ani se nezeptali, kdo ke komu patří. Nechápali jsme co se děje a už jsme byli vyfoceni.      Procházeli jsme kolem pavilonu goril. Říkám chlapům, je tady několik vystoupení, nejčastějí je vystoupení lachtanů a jen třikrát je vystoupení velryb, musíme si to dobře rozplánovat abychom to stihly všechno. A tak jsme to také udělali. Začali jsme lachtanama, pak delfíni, velryby, papoušci , kino a nakonec akvárko. Kino nás teda moc nezaujalo, to víte, v češtině to nebylo. Se Zbyňkem jsme se těšili na bílé tygry, máme moc rádi kočky všech velikostí. Ale tygři tam leželi na konci kotce a ani se nehli. Byli to tygři bengálští. Orchidejí tam moc nebylo. Zajímavé bylo procházet se ve

voliéře s různými druhy papoušků. Vstup byl chráněn několika závěsy z řetízků, aby papouškové neodletěli. Papoušci byli na dosah.Vodní vystoupení byla úžasná. Neměla chybu. Lachtani dělali psí kusy, ne nadarmo se jim říká mořští psi. Před delfíním vystoupením přišli za nás nějaké cvičitelky s velkými papoušky Ara a pouštěly je nad námi a oni lítali nad našima hlavama na druhou stranou delfíního bazénu a zase zpátky, bylo to velmi zajímavé, říkali jsme si, že jsme se dobře posadili. Delfíni tančili tango, serfovali, skákali přímo před námi salta. Neuvěřitelné, jak je to ti cvičitelé dokážou naučit? Orky se nás snažili postříkat, ale nepovedlo se jim to. Na vystoupení s orkama jsem si koupila za tři eura pláštěnku. Trošku jsem se bála o objektiv, ale žádná kapka na nás nedošplíchla. Tak se těším, že pláštěnku použiju v létě na pouti do Slavkovic. Vypadá to, že je kvalitní, že něco vydrží.

Vystoupení s papouškama, bylo o něco horší. Zase velká jazyková bariéra. Bylo to určitě hodně veselé, dělané hlavně pro dětičky. Ale moc jsme nerozuměli. Papoušci jezdili na kole, na hasičském autě, kupovali si v automatu pivo. Cvičitelka mluvila, trojjazyčně, španělsky, anglicky a německy.

Našli jsme si čas i na kafčo. Ohromil nás pavilon tučňáků. Mohli jsme je pozorovat jak plavou pod vodou. Vypadalo to jako by letěli vzduchem. Vůbec se nevrtěli a přesto plavali rychle jako šipka. Měli zde zajímavě vyřešené postupování, kolem celého pavilonu s ledovcem jel pás. Člověk si nastoupil a vezl se až na konec , tím pádem odpadala tlačenice okolo skla. Procházet se pod břichy žraloků byla také úchvatná podívaná. Jen se mi v tom okamžiku všichni stratili a tak jsem nemohla své nadšení sdílet s nimi.

Když jsme vycházeli ven z Loroparku mohli jsme si koupit za 6 euro fotku, na které nás při vstupu vyfotili. Jenže já byla na fotce s Radkem. Jejich chyba, měli se zeptat, kdo ke komu patří. Kdybych byla na fotce se Zbyňou, určitě bych o koupi uvažovala. Zpět jsme se opět svezli vláčkem. Jeden odjel a zachvíli dorazil další, místa se rychle plnila a tak jsme brzy vyjížděli zpátky do centra města.

Celý den jsme obdivovali krásy Loroparku. Opravdu to stálo za to. Díky

Den pátý – Punta del Hidalgo  - 18.března 2014 – první úterý

Radek nebyl moc nakloněn myšlence, že budeme až do výstupu na Pico pořád odpočívat, takže nám naordinoval na zítřek další výpravu. Prý je potřeba rozhýbavat tělo, aby

nám nezatuhly svaly. Odvázaní jsme z toho teda nebyli. Ale Radek je z nás nejstarší a tak ho prostě posloucháme :)

A tak jsme ráno vyrazili autobusem směr La Laguna a tam přestoupili na bus do Punta del Hidalgo. Je to úplně na severovýchod ostrova, tam už je pohoří Anaga. Radek mi říkal, že tam je také moře. Takže jsem doufala, že se k němu přece dostanu.

Konečná zastávka byla nedaleko pobřeží, ale my se vydali podél cesty hledat turistickou značku. Byl tam červený kostelík a byl kupodivu otevřený, takže jsme si zašli vyprosit požehnání před cestou. Kousek od kostela byla značka a tak jsme opět začali stoupat nahoru až jsme se dostali mimo tuto vesnici. Nechápali jsme to, příroda vypadala zase úplně jinak než v Orotavě nebo na cestě do Candelarie. Tolik rozmanité vegetace na jednom malém ostrově !

Pochopila jsem Radka, že půjdeme po jedné straně jedné hory a budeme se vracet na druhé straně po druhém kopci, jako v tom jednom kaňonu. Jenže chyba lávky. Jdeme a jdeme a najednou zase uzávěrka cesty. Před námi šel nějaký starší pár anglicky mluvících turistů, kteří to po chvíli bádání vzdali a vrátili se zpět. Takže jsme se rozkochávali na prvním kopečku a přišla na řadu Radkova orientace dle intuice, už pokolikáte ??? Ani nevím. Jisté je, že sice trochu pobloudíme, ale nakonec se vždycky vymotáme a dojdeme správně :). Tak teď jsme chvíli klesali do údolí, byla to nádherná scenérie. Vysoké kaktusy, agávy, kvetli tam jakésy zvonečky a další a další květiny a rostiny. S bráchou nám to připomínalo

krajinu v jižní Americe. A tak jsme tuto část pojmenovali tenerifské Andy.

Nakonec jsme došli do osady Bejia, čti Bechija, kde měli postavené domy na špičkách skal, nechápali jsme to. Potkali jsme bloudící pár mladých lidí, ptali se nás na cestu. Brácha na ně začal španělsky, ale ten kluk odpovídal francouzsky a tak bratr plynně přešel ze španělštiny do francouzštiny, kterou měl na vysoké škole. My jen nechápavě kroutili hlavou. To je poklad, ten náš Pedro. Nedařilo se nám najít trasu zpět, měla tam být jedna kratší a jedna delší. Přestože se Pedro ptal asi trojích lidí, nepodařilo se nám kratší trasu najít. A navíc ta jediná hospoda, co v této osadě byla, měla dneska zavírací den. No to je pech! No a tak jsme se samozřejmě vydali tou delší, jak se říká, je to delší cesta za to horší trasa :).

Španělé jsou celkově slabší ve značení turistických stezek. Prošli jsme kolem zajímavých skal, které vypadaly jako pěst s palcem nahoru, nebo jedna skála, která vypadala jako sousoší, které Radek pojmenoval Marx, Engls a Lenin. Pak jsme zase a znovu stoupali nahoru. Jeden člověk jdoucí dolu nám říká, že už je to jen kousek. Nic takového, šli jsme ještě docela dlouho, začínalo se stmívat a mě bylo docela úzko z toho, že se setmí a my zůstaneme v neznámých horách plných hlubokých srázů. Ale srázy to byly nádherné. Myslím si, že nikde jinde takováto příroda na Tenerife není než tady. Bylo to jedinečné. Pak se před námi objevila branka, která oznamovala asi začátek vesnice, nebo prostě známka jakésy civilizace.

A před námi se objevila asfaltová silnice a šipka směr Punťa del Hidalgo. Už jsme v dáli viděli lesknoucí se moře, které se s každým krokem přibližovalo. Teď jsme pro změnu šli z kopečka, až jsme došli do vesničky nedaleko té autobusové zastávky odkud jsme ráno vyšli. Ale protože už byla skoro tma, k moři jsme nakonec nedošli, a jeli prvním autobusem zpět. Ale nezlobila jsem se za to moře, hory to byly kouzelné. Líbily se nám všem. Vraceli jsme se šťastní do La Laguny, odkud nám to co půl hodiny, jezdilo na Puerto. Ale protože jsme toho nachodili víc než bylo v plánu, budeme zítra zase spíše odpočívat .. projdeme se po trase číslo jedna kolem puertských pláží.

Padre Pedro :

Dohodli jsme se ať neztrácíme kondici v tréningu na Pico del Teide uděláme krátkou výpravu. Jeli jsme autobusem do La Laguny a pak přesedli do Punta del Hidalgo. Odtamtud jsme šli nádherným údolím vzhůru od vesnice Batan de Abajo v předhůří pohoří Anaga na východě ostrova. Krása hor, rostlinstva, malebnost vesničky Batan a cesta do Batan z Bejia patřily k pohádkovým výjevům. Když jsme si už přece jen trochu utrmáceni chtěli dát v Batan kafe na dveřích stálo „ martes cervado“ takže smůla – úterky zavřeno.

Přemýšleli jsme, že půjdem podél potoka zpět a nebudeme tudíž na zpáteční cestě stoupat do kopců. Tato idea, ale vůbec nevyšla. Museli jsme nejdříve najít cestu z vesnice. Ptali jsme se několika chlapů, ale výsledek byl, kdo hledá najde. Po krkolomném přelézání zahrádek jsme vyšli z vesnice. Cesta však stále odbočovala doprava do kopce a my tušili, že to asi ta cesta podél potoka v údolí není. Nu což, jeden horský běžec nám řekl, že to máme slabé dvě hodinky chůze. Ale já nepochopil, že nahoru do vesničky na hřebeni hory. Pak už to bylo spíše klesání, ale nutno dodat, že nádhernou stezkou s bezvadnými výhledy do údolí. Největší odměnou pro nás bylo, když se objevilo moře. Pohled z této skalní stezky na oceán byl úžasný. Dokodrcali jsme se zase do Punta del Hidalgo. Nasedli do autobusu a celkem slušně (včas) dorazili do hotelu Perla v Puerto de la Cruz. Deo gratias.

Den šestý – podél pláží Puerto de la Cruz  - 19.března 2014 – první středa

Ráno jsme se vydali směrem k pobřeží, nedaleko bazénů Lago Martianéz je pláž, která se také jmenuje Playa Martianéz, a podél té jsme šli k tunelu pro auta, a to jsme právě neměli, ale když už jsem to zašli, nechtěli jsem se vracet, podle mapy jsme měli na tu stezku narazit tak jak tak. A tak jsme potom sešli ze silnice a procházeli okolo banánových plantáží, ne příliš vzhlednou stezkou, bylo tam dost betonu, ale nakonec jsme našli další pláž Bollullo, čti Bojujo. Byla písčitá, prý jedna z nejpěknějších pláží tady. V kiosku jsme se občerstvili a omočili nohy v moři. Přišlo nám legrační jak černý písek zdobil naše nohy. Vlny byly docela veliké málem mě to spláchlo. :)

Pak jsme se vydali najít ještě jednu podle průvodce málo navštěvovanou pláž Ancón, byla kamenitá a scházelo se k ní po schůdkách, jenže ten den byly vlny tak veliké, že se na ni nedalo vůbec sestoupit. Radek nám při té příležitosti vyprávěl, že svatý Augustýn trénoval svůj hlas tak, že křičel proti moři, aby mu zesílil hlas a mohl kázat evangelium. Tady jsme právě viděli, že to musel být dobrý tréning, oceán na nás dneska přímo řval. No a poslední část trasy vedla trochu do kopečka do Santa Uršula, kde byla hospůdka. Nevím jestli byla německá, ale německy se tam mluvilo docela dost, měli tam i německé pivo, šli jsme podle průvodce přeloženého z němčiny, takže možná i to byl ten důvod. Byl tu pěkný výhled, ale počasí toho dne nebylo úplně ideální, sice nepršelo, ale bylo šedivo, pod mraky. Ty fotky jsou spíše ponuré. S horama máme lepší zkušenost, tam vždycky svítí sluníčko.

Bude svítit i zítra na Picu ?? To by bylo smutné, kdybychom tam vylezli a nic jsme neviděli. Na zpáteční cestě kluci – faráři, konečně zastihli otce Augustýna v Chrámu Panny Marie Bolestné a tak jsme tam večer zašli na mši. Otec Augustýn byl prý velmi vstřícný ani nechtěl vidět pověření od biskupa, prý můžou kdykoli zase přijít, výlet na Pico nám doporučoval. Máme se pořádně obléci, prý je tam nahoře dost zima. Na úvodu mše sv. jsem poznala s mojí začátečnickou španělštinou, že je vítal slovy compaňeros por czech, přátelé z čech. :)

Padre Pedro :

Konečně jsme se dostali na dlouho očekávanou vycházku podel pobřeží. Vyšli jsme z Puerta a šli krásnou stezkou mezi banánovými plantážemi. Nahlédli jsme na pláž Bollulo, kde bylo fajn kafe a pivo. Pak další pláž. Bylo chladno. Co se dá dělat. Z koupání asi nebude nic. Nahoře na vyhlídce (mimochodem byl to drsně příkrý stoupák pro lakýrky nebo lodičky výletníků) jsme si dali zeleninový salát s tuňákem a německé pivo Franceskemf. Večer nás čekala mše v kostele v Puerto. Jsou tu bratři augustiáni a jejich představený nás velice mile přijal. Sloužili jsme spolu, my česky a oni španělsky a řekl, že kdykoli můžeme přijít zas. Určitě se tam ještě vypravíme.

Den sedmý – Pico del Teide  - 20.března 2014 – první čtvrtek

A tak nastal den D, hodina H, minuta M. a my se vypravili na nejnáročnější túru – výstup na Pico, nejvyšší horu španělska. Tato túra trvala dva dny, jeden den nahoru a druhý den dolu. Nechali jsme si tudíž propadnout jednu večeři a jednu snídani. Prý se už balíčky na cestu z hygienických důvodů nedělají. Měli jsme již z domova přes internet zaplacené přenocování na chatě Refugio de Altavista pod vrcholem hory, za 20 euro na osobu. Doklad jsme měli vytištěný sebou a doufali jsme, že to bude stačit. Jelikož jsme měli zaplacené přespání na chatě nepotřebovali jsme povolení na výstup na vrchol, což je jinak potřeba si zajistit předem. Lidé kteří vyjedou nahoru lanovkou se tam bez tohoto povolení nedostanou.

Čekali jsme na naší zastávce nedaleko Zebry na autobus. Zatím vždycky přijel včas. Ale tentokrát minuty ubíhaly a náš autobus nikde. Moje slabá nervová soustava začínala zase šílet. Věděla jsem, že tam máme zaplacené přespánízrovna dneska poslední zimní den, a autobus nejel. Na zastávce jsme byli včas, 15 minut, 20 minut, 25 minut. Nic se nedělo. Co teď budeme dělat? Přece se tam dnes musíme dostat. Už mě i napadlo, že si zaplatíme taxíka, který nás tam doveze. S tím ale Radek nesouhlasil.

Když už jsme se málem začali hádat, autobus přijížděl, ale nezastavil. Ukazoval nám, že za ním jede další a opravdu. Jelo jich více. Druhý autobus stejného čísla zastavil. Tento autobus jede na Pico jen 1x za den tam a 1x zpátky, měl opravdu velkou sekeru přes půl hodiny, jestli ne 40 minut. Autobus vždy v Orotavě na náměstí zastaví vypne motor a řidič někam odchází. Stalo se nám to i při cestě na Los Organos i do Candelarie. Nechápali jsme to, ale Pedro šikovně využil situace, kdy jsme v autobuse osiřeli, vyskočil ven a v pekařství koupil čerstvé pečivo. Stihl se vrátit ještě před příchodem řidiče. Zajímavostí ještě je, že na tento autobus na Pico, se nevztahuje sleva Bonobusu, musíte si zaplatit plnou taxu. To jsme věděli od naší delegátky  Lenky z naší cestovky, takže nás to nepřekvapilo. Jeli jsme už docela dlouho, měli jsme vyjíždět v devět, ale vyjížděli jsme skoro v deset s tím zpožděním, a teď do toho ta zastávka v Orotavě, zastavili jsme kdesy, kde se asi jde na lanovku, většina osazenstva autobusu tady vystoupila.     Řidič nám říkal, že tady bude malá pauza, že se můžeme na chvíli projít asi čtvrt hodiny. Nevím jestli ta pauza byla kvůli motoru, aby si odpočinul anebo kvůli nám skrz nadmořskou výšku, abychom se malinko zadaptovali. Kluci toho využili a šli se za ním domlouvat ohledně naší trasy, kde nás vysadí. Já si mezitím vyfotila první fota Pica z blízka, na který byl nádherný výhled z tohoto místa.

Dohodli se s řidičem, že nás vysadí u cesty na Montaňa Blanca, což je

v překladu Bílá hora. A tak odsud jsme začali náš výstup. Bylo právě poledne a sluníčko zde na 20 rovnoběžce blízko Afriky solidně peklo. Uvědomila jsem si, že vlastně od teď půjdeme už jenom nahoru. Ajajaj ! Byli jsme ve výšce asi 2100 m.n.m a museli jsme vystoupat k chatě, která byla ve výšce 3260 m.n.m.  tohle to byla naše trasa první den, po tu chatu - druhý den jsme chtěli vystoupat na vrcholek a pak až úplně dolů k autobusové zastávce.

První cesta vedla okolo Los Huevos del Teide, Teidská vejce - což jsou obří koule, které se kdysy koulely z kopce při soptění Pica a nabalovaly na sebe zeminu jako to dělá sněhová koule. Zůstaly tu na památku jako pomníky dávných horkých chvil. Výhled byl super , nádherné počasí bez mráčků, nad Orotavou inverze. Bylo vidět hřbet Tenerife až někam k pohoří Anaga, které se balilo do mlhy.

Viděli jsme Gran Canarii i La Palmu, sousední ostrovy. U odbočky na Montaňa Blanca se cesta začala prudce zvedat. Stoupání bylo o to horší, že se často lezlo přes balvany, o vysypané pěšince nemohla být řeč.

Mě osobně nejvíc potrápil vzduch. Neměla jsem pocit, že se dusím nebo něco takového, ale cítila jsem se strašně, příšerně unavená. Neuvěřitelné. Vydýchávala jsem se 5-10 minut, a když jsem si myslela, že dobrý, že můžem dál, popošla jsem jen 5-8 kroků a už jsem zase neměla sílu. Příšerná únava. Obzvláště, když jsem musela zvednout nohu na nějaký kus skály, balvan a vyhoupnout se malinko výš, to byl pro mě málem nadlidský výkon, spotřebovala jsem při tom ohromnou spoustu kyslíku na takovýto jednoduchý pohyb. Vzduch tu byl řídký a nestačil na okysličení normálního trošku rychlejšího pohybu těla. Projevovalo se to jak už jsem psala obrovskou únavou a navíc jsem začala pociťovat i bolest hlavy. To přiznali i ostatní chlapi. Věděli jsme z průvodce, že prevence proti výškové nemoci, je hodně pít až 3 litry vody. Snažili jsme se pít, ale je fakt, že tahnout sebou tolik vody také něco váží. A něco nám muselo zbýt ještě na zítra. Možná se ozýval i nedostatek kofeinu. trasa

Vyhlídka z hory byla velkolepá. Procházeli jsme podle průvodce kolem angličanovy vyhlídky, potom kolem němcovy vyhlídky. Potkávali jsme po cestě lidi různých národností, všichni měli romantickou duši, protože většina z nich, byli lidé, co s námi ten den nocovali na chatě Refugio, a chystali se vítat první jarní den z vrcholku Pica del Teide - 3718 m.n.m.

Už se začínalo šeřit, když se před námi objevila chata. Byla jsem na smrt unavená, přesto jsme po malém odpočinku, chtěli najít ještě ledovou jeskyni někde nad chatou. Bohužel se nám to už nepodařilo, i Zbyněk už byl nervózní, kde to ještě lezeme a únava mi velela vrátit se do chaty a odpočívat a odpočívat. Měli jsme toho všichni dost, ikdyž u Radka si jistá nejsem, to je nezmar. Nechápu, kde se v něm tolik energie bere. Správce té chaty čekal až se doškrábeme všichni nahoru, takže jsme čekali na ubytování. Byla jsem z toho dost nervozní, protože jsem se chtěla natáhnout a zatím nebylo kde.

Bolest hlavy byla dost silná, ale Radek měl tu vzácnou myšlenku a vytáhnul plácačku slihovice. Můžu říct, že ten panák nebo dva mi vážně pomohly. Posadil se k nám jeden starší švýcar a jedna kanaďanka v našeho věku. Když zjistili, že jsme z české republiky, ptali se nás jestli máme pivo. Brácha odpovídá, že ne, že máme „hard“ - tvrdý. A já se zapojila do řeči a říkám mu, že máme czech whisky, a teď mě ten švýcar dostal tím, že řekl česky „Slihovice“ ?? Prý byl kdysy v Ústí nad Labem, takže naši slivku znal a cvaknul si s náma . :) :)

Mezitím jsme zjistili, že se venku tvoří pyramida – stín. Vyběhli jsme se Zbyňkem z chaty udělat pár fotek. Bylo tam i několik jiných lidí, kteří sledovali tento úkaz. Ale venku bylo čím dál víc zima, možná své odehrála i moje únava. Když jsem unavená, je mi většinou zima. Myslím si, že mráz i trochu štipal do tváří a tak jsme po chvíli zalezli zpátky do chaty. Mezitím začal správce chaty kontrolovat doklady a platby. Radek si sebou nevzal žádnou občanku, štěstí, že měl brácha sebou jak řidičák tak občanku. Správce chaty si zapsal oba doklady, takže tam byl brácha oficiálně dvakrát :) . Když se probral všemi doklady, začal nám otevírat pokoje. My měli pokoj vedle velkého krbu. Voda na mytí byla příšerně ledová. Tak jsem to mytí odflákla, a zavrtala se na palandě pod deku. Libovala jsem si, že můžu konečně ležet.

Byly to dvouposchoďové postele, náš pokoj byl pro šest lidí. Spal tu s náma i švýcar a jeden mladý kluk. Myslím, že se do chaty vleze okolo 50 lidí. Ostatní spolubydlící na chatě se ještě bavili a smáli se, ale my jsme věděli, že budeme ráno brzy vstávat a tak jsme se snažili usnout. Do toho ticha našeho pokoje říká Zbyněk „ Spíme na sopce“ a brácha na to „To je ale blbost“ a začal se smát a já do toho „ kdo toto vymyslel ? “ zasmáli jsme se všichni.

Cítila jsem, že mám z kraťas spálená lýtka. Cítila jsem svoje lýtka jako by byly ze žhavých uhlíků. Všechny svaly mě bolely, mírná bolest hlavy byla cítit pořád. Občas jsem na chvíli usnula, ale ta představa, že spíme prakticky v kráteru mě budila. To víte, že jsem měla strach, ale všechny strachy jsou předurčené k tomu, abychom je překonávaly. Správce v chatě topil, to bylo moc příjemné. Kdyby netopil určitě bychom tam mrzli.

Komusy zazvonil mobil – budík ve dvě ráno. Říkám „Peťo, jsou dvě ráno, neblázněte, to je ještě brzo.“ A tak jsme bděli, usínali a probouzeli se ještě další dvě hodinky.

Padre Pedro :

Ráno po snídani jsme jeli autobusem, který měl, jako by se nechumelilo, půlhodinové zpoždění. Dorazili jsme na odbočku Montaňa Blanca, kde nám šofér zastavil. Stoupali příjemnou cestou nahoru do kopce. Montaňa Blanca nebyla jasně označená, stejně jako stezky v horách obecně. Často se bloudí. My jsme opravdu z naší vlasti moc namlsaní. Asi po čtyřech hodinách a dvaceti minutách jsme dorazili do Refugio Altavista. Tam jsme museli čekat. Začíná se s papíry až po páté. Pak se čeká znova. Na ubikace se dostáváme až po sedmé večer. To už jsme stihli povečeřet. Nahoře se dá uvařit kafe, nebo polívka, ale zásoby musíte mít vlastní. Nádobí tam mají. Své odpadky si musíte snést dolů. Altavista leží ve výšce 3260 metrů a to už se tak snadno nedýchá. Natočili jsme budíka a šli spát. Ale spát se moc nedalo. Asi ta nadmořská výška zapracovala. Mozek šrotoval a ne a ne usnout. Nu což. Ve dvě začal komusy vyzvánět mobil. Výborně ještě můžem spát dvě hodiny.

Den osmý – 21.března 2014 – sestup ze sopky - Druhý pátek na ostrově Tenerife

Vstávali jsme ještě za tmy, trochu posnídali a vydali se na dvouhodinovou cestu na vrchol. Většina osazenstva chaty ještě spala. Ale mě trvá stoupání dlouho a tak jsme si dávali rezervu. Správce chaty nás vyprovázel a tvrdil, že tam za dvě hodiny musíme být, že tam nikdo dýl nejde. Tak nevím, jestli jestli správně odhadnul mé schopnosti. :)     Únava ze včerejška mě bohužel nepustila. Přišlo mi to strašný a celou cestu na vrcholek jsem si plánovala, že dolů pojedu lanovkou a že na ně počkám dole. Ale věděla jsem, že když už jsem se dostala tak daleko, že se tam doškrábat prostě musím, a nejlíp před východem slunce. Bylo to těžké i s baterkou najít tu správnou cestu mezi kameny, byly to jen šutry, štěrk, kamení, nic jiného. Začali nás předbíhat kolegové z chaty, nechápu jak se můžou

pohybovat tak rychle. Jednu chvíli na nás volali z protější strany rygolu, sešli jsme z cesty a přelézali a přeskakovali samé balvany. Bylo mi až do breku. Brácha tam kdesy lezl o patro výš, měla jsem o něho strach, že spadne. Nakonec jsme se vrátili na stezku po které šli všichni ostatní a pokračovali v tom špalíru dál. Stále mě další a další lidi předbíhali.

Ten kopec někde musí mít konec, ne?? Začala mě pronásledovat myšlenka, co když to do východu slunce nestihnu, takový pech, plahočím se tu už druhý den a neviděla bych východ slunce?? Bylo mi z toho úzko a tak jsem se snažila použít všechny své síly, které mi ještě zbyly na poslední konečnou část tohoto výstupu. A už to bylo, došla jsem někam, kde byli různě posedaní lidičkové a já viděla, že výš už to nejde. Chvála Bohu ! Jsem na vrcholu hory Pico del Teide. Kluci faráři mě vítají slovy : "Seš dobrá, zvládla jsi to !".  Moc mě to potěšilo i ostatní spolubydlící z chaty se usmívali. Chyběl už jen potlesk :) . Téměř všichni už tam byli, došplhala jsem se jako jedna z posledních, našla si svůj kámen na sezení, vystlala si jej šálama svetrem, aby nestudilo a začala jsem zápasit s foťákem, nechtěl mi fotit, a tak jsem alespoň, než se více rozednilo, udělala videjka.

Na několika místech jsme procházeli okolo sirných výparů, které smrděly, ale hřály, v některých místech až pálily. Důkaz, že sopka není vyhaslá. Krásně svítil měsíček, obzor se červenal, mraky pod náma tvořily krásnou scenérii. Nemrzlo tak moc, jak jsme se obávali. Cvakli jsme si poslední slivovičku na oslavu toho, že jsme to dokázali. Radek povídá, chtělo by to ranní modlitbu.

Sluníčko vycházelo a začal se tvořít stín na druhé straně sopky. Všichni jsme se s tímto zvláštním úkazem fotili. Kdyby se Pico počítalo na metry od mořského dna, mělo by výšku přes 7 tisíc metrů.

Pico je unikát, jeho stín, který se tvoří při východu a západu slunce je prý nejdelší na světě a tvoří až neuvěřitelných 200 kilometrů. Dočetla jsem se až po návratu domů, že je Pico mezi deseti nejnebezpečnějšími sopkami světa, ale v jiných záznamech zase píšou, že mnohem nebezpečnější než Pico je sopka na sousedním ostrově La Palma. Ta prý kdyby začala soptit, zničí třetinu ostrova a vyvolá vlnu tsunami. Tak nevím, rozhodně se mi ulevilo, když jsme se rozhodli jít zpět do hotelu. Zdálo se, že začíná přituhovat a tak jsme zahájili sestup dolů k horní stanici lanovky 3555 m.n.m. Prošli jsme kolem ledové stěny. Na plácek u lanovky už krásně svítilo prvojarní sluníčko. Sedli jsme si ke snídani, Radek nám odsypával musli. Tady u lanovky byly odpadkové koše, které mi tak chyběly na chatě. Zbavili jsme se odpadků.

Myslela jsem si, že se dolu svezu lanovkou, ale chlapi mě přemluvili, že dolu to nebude tak náročné jako nahoru. A tak jsem se zase nechala ukecat. U lanovky se shromaždovali lidičkové z Pica, a někteří zřejmě čekali na lanovku dolů. Brácha je všechny rozesmál, když si začal notovat písničku - Všichni jdeme na pláž

A tohle to byla naše trasa dolů přes Pica Vieja, (3134 m.n.m) v překladu přes "stařečka" na parador de las caňadas, což je autobusová zastávka, mělo by tam být i občerstvení. Cestou dolů to byly krásné výhledy, ale také samé šutry. Byla jsem šťastná, když se objevili první kosodřeviny. S troškou té flory je svět přece jen veselejší. Chvílemi byla stezka jakoby vysypaná jemným štěrkem, po tom se šlo docela dobře, když byla rovina. Někdy to, ale zase prokluzovalo, obzvlášť když se cesta začala svažovat. Člověk musel stále brzdit, aby nespad. Stejně to občas někomu podjelo a posadil se, v tom lepším případě. Občas jsem si poškrábala ruce i nohy. Chlapi byli zase o kus přede mnou. Volala jsem na Zbyňu : „Sliboval jsi, že mě nikdy neopustíš!". Přestal tedy stíhat faráře a beze slov čekal, než ho dojdu. Je to moje zlatíčko :)Neopustí mě ani v horách. :)

Pak už jsme viděli hotel pod náma a bylo to veselejší. Procházeli jsme přes lávové pole, kde byly jako směrovky umístěni kamenní panáčci. Procházeli jsme okolo zvláštně vypadajících skal. Viděli jsme i známý Boží prst, který byl na titulní stránce našeho průvodce, ale já v té chvíli myslela jen na jedno,  kafe! kafe! kafe !!! Podala jsem Radkovi foťák se slovy:  "Foť si co chceš, já potřebuji kafe!" Myslela jsem si, že se jen občerstvíme a pak se sem třeba vrátíme. Petr i Zbyněk už byli daleko téměř u hotelové restaurace a já prchala za nimi. Radek si šel nafotit slavnou skálu. Byla jsem ráda, že už jsme dole. Občerstvili jsme se a dali si tolik vytoužené kafe i s nanukem.

Nedaleko hotelu bylo autobusové nádraží a vedle malá kaplička, byla zamknutá, ale bylo vidět dovnitř. Proto jsme poznali, že je tam Panna Maria z La Palmy. Nevím, proč mají na Picu kapličku zasvěcenou Panně Marii z La Palmy, to třeba zjistím někdy v budoucnu. Kolem páté hodiny odjížděly autobusy dvěma směry na jih do Playas de Americas a na sever Puerto de la Cruz.

Večer na hotelu se Pedro chlubil jedněm německým manželům, že jsme byli na Picu a ta paní mu řekla, že tam byli také. Tak se jí brácha zeptal jestli pěšky a nebo lanovkou a ona mu odpověděla autobusem. Což je kravina, na vrchol se autobusem nedostanete, ale z toho vidíte, že být na Picu má více významů. Někomu prostě stačí svést se autobusem k Božímu prstu a dát si pivkov hotelu Parador de las Caňadas :). Nemusí se dva dny trmácet tam a zpět a přece je na Picu :)

Padre Pedro :

Ve čtyři budíček. Byly dva stupně tepla venku. Je třeba se patřičně obléct, nasnídat a vyrazit na výstup. Vyšli jsme z Altavisty 4:40 a k lanovce (3555m.n.m) dorazili zhruba za hodinu a půl. Od lanovky už to bylo jen 160 metrů převýšení. Ale bylo znát ubývání kyslíku. Výška vulkánu 3718 Pico del Teide byla dosažena v 6:40 zbývalo dvacet minut do východu slunce. To byla opravdu kouzelná podívaná. Nad východním obzorem se rozšiřovala červená záře, která osvětlovala moře mraků pod námi. Mraky se tu pohybují ve vrstvě 1500 – 1800 metrů. Když v 7:00 vyšlo slunce zírali jsme a hltali všemi doušky tu krásu. Byly silně cítit siřičité výpary ze sopky a vycházející slunce začalo odrážet stín vrcholku, na kterém jsme stáli, jako pyramidu na protější západní ostrov La Palma. Jedním slovem krása, za tu námahu to stálo.

Cestu dolu jsme zvolili opět po svých, ikdyž lanovka byla lákavá. Přece jsme tomuto pohodlnému pokušení nepodlehli a vydali se po stezce 12 směrem na vulkách Pico Viejo. Stezka se brzy změnila na překážkovou dráhu po balvanech v lávovém poli. Nebyla vůbec snadná. U vulkánu se stezka 12 později 9 nabídla odbočení na 23 a dobrodružná sestupová stezka nekončila. Byli jsme na cestě od 4:40 a do cíle u hotelu u silnice pod Teidem jsme dorazili v 14:00. To znamená devět hodin na cestě. Opravu namahavé, ale stálo to za to. Viděli jsme nádherný východ slunce a včera i západ. Deo Gratias

Den devátý – 22.března – Jardín Botanico a Lago Martianéz  - Druhá sobota

Včera jsem řekla chlapům, že minimálně dva dny nechci hory ani vidět. Potřebovala jsem od té šutrologie pryč, někam mezi rostliny a oni to respektovali. Tak jsme ráno vyrazili do Jardín Botanico – botanické zahrady v Puertu de la Cruz. Tento den, jsem tedy řídila já, byly mi plněna všechna přání :) Rostly tam zvláštní stomy jako z nějakého hororu, byly to stromy z Austrálie. Měli tam kaktus, který se v překladu jmenoval tchýnino křeslo , kvetoucí kaly, keře, obří kapradí a mnohé další. Bylo tam hlavně zeleno.

Když jsme se potom vydali jinou cestou než kterou známe k plážím, člověk si uvědomoval, že vlastně celé Puerto je jedna velká botanická zahrada. Možná to před těmi jejich krásnými domky s dřevěnými balkonky kvetlo ještě více než Jardín Botanico. Vydali jsme se do Lago Martianéz a naplánovali si celý den u vody.

Pro Radka to bylo utrpení, on by raději zase do hor, ale tento den mi prostě obětoval :) Dostat Zbyňka do vody, no to je nemožné. Brácha se mnou tedy šel. No voda nic moc. Obeplavali jsme jeden bazén, kde byla uprostřed jedna restaurace, která vypadala jako pirátská loď. Říkám mu : " Pojď zkusíme další bazén třeba tam bude teplejší voda". Ten další bazén byl jakoby s kopce a na konci byly lávové kameny přes které tekl vodopád. Voda nebyla o nic teplejší. Říkám opět bráchovi : " Pojď zkusit další bazén třeba tam bude teplejší voda".  A brácha mi na to říká : "Chtěl bych mít tvoji víru"  :) Ale ani ve třetím bazénu nebyla teplejší voda. Ovšem tento obří bazén byl luxuxní. Bylo v něm ostrůvků několik, na tom největším byly dvě restaurace . Na některý ostrůvek se dalo vylézt, bylo na něm odpočívadlo.

Už jen sestup do toho největšího bazénu byl zážitek, prolézali jsme kamením jakoby skálou. Bílé schody, černé lávové kameny vedle toho, moc nádherné. Brácha si všimnul, že na tom ostrůvku s restauracemi se vyhřívají krabi. Ptám se : "Nejsou umělí?" Prý ne, viděl se je pohnout. K restauracím byl most, pod kterým se dalo na dvou místech podplavat. Tento bazén jsem si opravdu užívala.

Pak jsme se šli podívat, kde zůstali ti dva. Vyhřívali se na slunci. Brácha se také začal opalovat. Já to vydržela možná 5 minut. Mě to rozčiluje, jen tak ležet. Vzala jsem foťák a celé jsem to obešla a nafotila. Když jsem se vrátila, říkám jim : " To chcete pořád jen ležet? " Žádný už se mnou do vody jít nechtěl. A tak jsem si řekla, že se nedá nic dělat, že do vody musím jít sama. Nebudu tady přece jen tak ležet a nic nedělat. To neumím. ¨

Šla jsem na okraj celého areálu, tam bylo dětské brouzdaliště, to jsem teda vynechala a vlezla do bazénu s bílou krou uprostřed a obeplavala první kolečko. V dalším bazénu nebylo nic, ale byla tam o poznání teplejší voda. Pak byl ten bazén s restaurací uprostřed, co vypadala jako loď. Vedly k ní dvě lávky, které šly podplavat a byl tam i jakýsy vodopád. Další bazén dělám zase další kolečko, zde se svažoval k jedné straně, kde přes kameny tekl velký proud vody. Pak tam bylo dětské brouzdaliště s červenou lochneskou a další bazén byl ten obří z kterého jsem byla nejvíc unešená. Zaslechla jsem v těch místech i češtinu, nebyli jsme tam jediní češi.

Poslední z druhé strany areálu bylo zase brouzdaliště s takovým zvláštním monumentem, no to už jsem neododlala, brouzdaliště nebrouzdaliště a vzdálena ode všech, jsem si to tam prolezla cik cak :) Vody sice bylo jen pokolena no a co, prostě jsem nemohla odolat. Prošla jsem se k zídcesměrem k oceánu, všude bylo prázdných lehátek. Palmy, kvetoucí květiny, kiosky, restaurace nejen ty v bazénech i u vchodu a u lochnesky.

Takže když jsem to měla proplavané na jednu stranu, pustila jsem se do toho proplavat je zase zpátky, až k palmám, kde se váleli ti moji lenoši. Radek mezitím odešel na místo, kde nefoukalo, a to našel u toho největšího bazénu, tam bylo takových úžasných zákoutíček. A tak jsem popotáhla ty zbývající dva za ním, aby si také prohlédli tu bazénovou nádheru.

Radek se usídlil u mostu ke dvěma restauracím v obřím bazénu, a tak jsme zašli na pivko, pizzu a kafe. Radek nechtěl nic a jen tak si tam vegetil ve svém závětrném plácku. Pak mě vzal zaplavat si k jeskyňce, která byla pod těma dvěma mosty ani jsem si ji nevšimla, když jsem tudy plavala poprvé. Bylo to tam zajímavé bylo tam i okýnko a mlaďoši to tam polepili žvykačkama .V tomto bazénu byl ještě obří vodotrysk, ale v ten den, kdy jsme tam byli my, ho nepustili.Spálila jsem si tentokrát celá záda a

nejvíc ramena. Pár dní jsem se kvůli tomu trápila. Ale zážitek z bazénů byl pro mě bohovský.

Po cestě zpět do hotelu jsme potkali karneval, průvod začínal malými holčičkami, pak větší, pak dorostenky, a nakonec ženy a muži s bubínky. Nadělali rachotu v rytmu samby. Byla jsem moc ráda, že jsme je potkali, byla už postní doba, tak jsem v to ani nedoufala. Bývají tu veliké karnevaly druhé největší hned po Brazilii, my jsme tu ovšem byli už po sezóně karnevalů.

Sezónu karnevalů poznáte v katalozích i podle toho, že v tu dobu jsou hotely o něco dražší, protože se sem kvůli tomu sjíždí spousta turistů. Je to pro evropana rozhodně blíž než do Brazílie.

Mezitím se nám Radek s Petrem stratili. Karneval jsem si nahrála na video. Petr s Radkem spěchali na večeři v hotelu.

Padre Pedro :

Už jsme na ostrově týden. Toto letí. Sobota byla ve znamení plavání v bazénu. Dopoledne jsme se podívali do botanické zahrady. To se dá těžko popsat. Nádhera.

Den desátý – 23.března – Pueblo Chico a playa Jardín - Druhá neděle

Druhá neděle byla ve znamení rozdělení. Radek potřeboval k životu hory a my tři odpočívání a poflakování po městě. A tak jsme tento den strávili každý zvlášť. Radek hned ráno po snídani odjel, kamsy směrem na Anagu a Santa Cruz. A my se jaliprozkoumávat další část Puerta. Na mapě od Lenky jsme viděli, že nedaleko našeho hotelu by mělo být Chico Pueblo, což jsou miniatury. Sice jsme nevěděli co od toho očekávat, ale vydali jsme se to hledat. Bylo to nakonci města a už to patřilo pod Orotavu.

Trochu jsme se motali, než jsme to našli. Potkaly jsme po cestě malý kostelíček sv. Bartoloměje. Hospůdky byly obložené dřevem i zvenku. Vstupními dveře - vchody do obydlí zdobili svatí, nejčastěji Panna Maria. Všude je tu znát Mariánská úcta.

Obešli jsme obří kruhový objezd a když už jsme konečně Pueblo Chico našli zjistili jsme, že vstupné tam bylo 12 euro. Zbyňkovi se to zdálo moc a řekl, že tam nepůjde, a taky se mu nelíbilo, že se zase honíme a štveme do kopce. Odpočinkový den si představoval jinak a tak se vrátil a čekal na nás na hotelu.

To my s bráchou šli podpořit španělské hospodářství, jak tuto situaci nazval Peťa. Sice mě trošku rozhodilo pochybování, které kdosy nadhodil, že to je pro děti, ale náhodou to bylo poučné i pro dospělé lidi. Byly to vlastně miniaturní dějiny kanárských ostrovů. Na vstupu byly ukázky ze života Guančů. Představte si, že žili jako v době kamenné, vůbec neznali kov, ale přitom uměli provádět operace mozku, téměř neuvěřitelné. Mumifikovali těla. Skákali přes skály o holi, toto je speciální kanárský sport, který dnes vyučují i turisty, za poplatek samozřejmě :)

V miniaturách jste mohli vidět různé významné budovy, nejen z Tenerife i z jiných ostrovů. Ukázky zemědělství na ostrovech, odsolování mořké vody, letiště s letadýlky, některé známé pláže, hlavní město i s tramvají, operou a přístavem, kde pluly lodičky, po dálnici, se pohybovala autíčka. Bylo to vše ozvučené mohli jste slyšet i serenádu hudebníků pro seňoritu v okně nad nimi. Spousta postaviček byla vtipně poskládána, třeba klempíři za komínem, nebo svadebčané před radnicí.     Zajímavá byla asi 5-ti metrová maketa Pica del Teide. Uvnitř něj bylo kino, kde se promítalo vše o sopkách na ostrovech, o soptění, lávách, úrodné půdě z toho, o minerálech a celkově o životě s vulkány tady na ostrově.     Dokonce jsme dostali vínko v chicovské restauraci, za kterou nechtěli nic zaplatit. Byla tam před námi skupina německých seniorů, tak nvím jestli si mysleli, že patříme k nim :) . Zkrátka další skvělá pozornost podniku. :)

Po cestě do hotelu pro Zbyňka, jsme se trochu zamotali, viděli jsme, že je tam slepá ulice, ale říkali jsme si třeba to projdem, jenže se to nedá, nechcete-li si zlámat vaz. Ty jejich barranca jsou prostě šílená. Takže jsme se museli kus vrátit a obejít to celé dokola.

Se Zbyňkem jsme se potom vydali směrem dolů, k moři, chtěla jsem vidět kostel sv. Filipa, ale bohužel se nedalo jít dovnitř, byl uzavřený. Zastavili jsme se na pizzu a pivko v jedné malé hospůdce, majitel byl viditelně potěšen naší návštěvou, prostírání měl z mapy Tenerife a po boku té mapy byl kilometrovník, bylo to velmi hezké a vtipné. Vedle televize byla na poličce Panna Candelárská. Dokážete si to představit u nás v hospodě ?? Sošky svatých ??

Sešli jsme dolů na pláž jménem Jardín – zahrada. A opravdu okolo byly různé parčíky s agáve, kaktusy a různými druhy palem. Vypadalo to tam moc pěkně. Zjistili jsme, že už jsme došli k Loroparku. Obešli jsme pláž Jardín, čti chardín, a vystoupali k domečkům nahoru.

Tady se pohybovalo hodně místních lidí. Objevili jsme tu kostel svaté Rity. Mám příběh sv. Rity moc ráda, tak jsme se zalíbením nakoukli dovnitř.

Začalo se šeřit, tak jsme zahájili přesun zpět podél pláží Jardín, okolo malého hrádku, podél této části města byly u moře hradby. Plynule navazovaly na další domy, které jsme potom už poznávali, z naší části města, již námi objevené. Domečky s balkony v těchto místech jsou úplně úžasné, mohla bych na to koukat celé dny. Moc pěkné stavby, každý dům jiný, s jiným nápadem.

Na hotelu jsme se chvíli natáhli, jak se Radek vrátil ze své túry, šli jsme na večeři. I Radek se vrátil z výletu nadšený. Pohyboval se v horách, kterým se říká malá Masca. Večer bývaly často v našem hotelu diskotéky, jednou jsme se tam vydali, no ale nevydrželi jsme to tam dlouho, bylo to od pětašedesáti nahoru, byli jsme tam nejmladší. Stejně jsem byla po každém dni tak zbitá, že jsem byla ráda, že můžu spát :)   Nechápu, kde se v Radkovi bere tolik energie. Po večerech ještě sledoval v televizi sportovní utkání. Musí mít baterie s těma zajíčkama - Duracel.

Padre Pedro :

Vycházka do miniatur Pueblo Chico. Odpoledne jsme prošli nábřeží až k Loroparku. Pláž Jardín je nádherná. Večer jsem zašel na chvíli do kostela. Přišel jsem pozdě. Radek byl na výletě.

Druhé pondělí - Den jedenáctý – 24.března – Masca – Garachico – Icod de los Vinos

Brácha ráno vyzvednul klíče od auta na recepci, jak bylo dohodnuto. Auto mělo sice poškrábaný bok, ale tady to nikdo neřeší, s těma jejich úzkýma uličkama není divu. Vydali jsme se směr Masca, vstříc novému dobrodružství, tentokrát autem. Projížděli jsme kolem  výhlídek, byla tam značka s fotoaparátem. Petr mi poručil ať jdu fotit, že je to tady skrs tu značku nařízené. Tak jedna, nebo dvě  fotky Garachica seshora. A už jdeme zase dál.

Zajímavá příroda, skály, propasti, kaktusy, agáve, úzké silnice, dvě auta neprojedou, v zatáčce musíte pustit buď vy jeho nebo on vás. Před zatáčkou se zásadně troubí. Domluva mezi řidiči je tu skvělá, každý se chce dohodnout, protože s nějakým tvrdohlavým přístupem by nikdo nikam nedojel.

Masca byla kdysy pirátská vesnička a nikdo se sem nedostal, prý jen na oslu úzkými pěšinkami. Nebyla tu žádná cesta. Tu asfaltovou postavili teprve v roce 1980, od té doby sem začali jezdit turisté. Zaparkovali jsme celkem pohodlně. A kus se vraceli zpět a hledali naši hospůdku, kde jsme měli mít přichystány lodní lístky.

Rychle jsme se zorientovali, také díky Pedrovým překladačským schopnostem. Hospůdka byla kousek od vstupu do barranca Masca. Pan majitel z hospůdky byl velmi příjemný pán, s bráchou pokecal, vše nám vysvětloval a dodal, že v ceně lodního lístku je i pivko. Lístek stál 10 eur na osobu. Tak jsme začali sestupovat k moři dlouhou trasu, trvalo nám to tři a půl hodiny. Ale to jsme si dělali i zastávku na svačinu a lezli jsme po kamenech kvůli fotkám a podobně. Túra nebyla těžká, když to porovnáme se sestupem do Candelarie a nebo s Pikem, to rozhodně Maska

byla nižší level. O toto bylo příjemnější, že to nejtěžší už je za náma.

Šplhali jsme podél skal, přeskakovali balvany a podobně, bylo tu neuvěřitelné množství německých seniorů turistů. Celé autobusy jich tu byly. Myslím si, že pro ně to musel být velký sportovní výkon. Jsou určitě zdatnější než naši senioři. Jsou to borci. Němci sebou měli i průvodce, který jim něco vyprávěl o okolních skalních seskupeních. Přála bych si jednou žít jako německý senior.

Po cestě jsme potkali jednoho čecha. Nejdřív se uculoval a pak nám prozradil, že je také čech, asi z prahy, podle přízvuku. Prý bydlí v Puerto de Santiago, což je hned vedle Los Gigantes. Jsou to nalepená dvě mestečka na sebe. Říkal, že je v Masce už poněkolikáté. Byl tam i s manželkou, ale byli rychlejší tak nám po chvíli utekli.

Potom se k nám přidal jeden vlk samotář z Polska. Ani nevím jak se jmenoval, já ho pojmenovala tak soukromě pro sebe Jacek. Brácha s ním vykecával. Jacek nevěděl, jak se z pláže Mascy dostat, a divil se, že tam přistávají lodě. Zjišťoval, kde se dá lodní lístek sehnat, aby se nemusel vracet zpět. Myslím, že říkal, že bydlí v Santa Cruz.

V soutěsce Masca byly i vodopády, potůček protíkal spodem kaňonu. Kdysy tam muselo protékat mnohem víc vody. Skály byly od vody vymleté, různá skalní okna, bylo to znát. Horniny měli různou barvu. Téměř na konci bylo jezírko, kde se šli naši faráři okoupat.

My se Zbyňkem a Jackem spěchali k moři. A k našemu překvapení tu stály dva stánky s občerstvením a možností zakoupit si lodní lístek. Takže Jacek neváhal a hned si jeden koupil. Pláž byla s velkými černými kameny, které čím blíže k moři byly pokryty zelenou trávou, kterávelmi klouzala.     Po chvíli odpočinku, přijela zrovna loď a tak jsme mohli nasednout i s naším bratrem z Polska. Nebyla to velká loď, ale byli tu už nějací pasažeři před námi. Loď jela rychle jako motorka. Voda stříkala od lodi pryč.

Viděli jsme na skály Los Gigantes, které jsou druhé největší v celém Atlantiku. Díky své velikosti vytvářejí jakésy mikroklima pro městečka Los Gigantes a již zmiňované Puerto de Santiego. Je tu vždycky o pár stupňů více tepla než kdekoli jinde na ostrově. Po chvíli nás přepadli piráti. Byla to nějaká akce těch lidí, co seděli v lodi před náma. Někde se fotili a tento pirát po chvilce strašení, předával vyfoceným lidem jejich fotky.

Dostali jsme také slíbené pivko. To bodlo :) .

Dopluli jsme se do přístavu v Los Gigantes a tam už to se Zbyňkem známe z minulé dovolené. Vystoupili jsme a vydali se podél přístavu do města. Jacek šel s náma. Našli jsme i tu loď, která byla minule na prodej a jmenovala se Marta jako já. Došli jsme k informacím, kde byl k našemu překvapení nápis : zde mluvíme slovensky, česky, polsky a slovinsky. Moc příjemné překvapení. Jackovi poradili, kde najde autobusovou zastávku. Rozloučil se s náma a šel dál svou cestou samotáře.Ta holčina v informacích pocházela z nějaké malé vesničky pod Fatrou, tak jsme si popřáli šťastný život a šli na taxíka.

Svezl nás k našemu autíčku, ale tento taxikář nebyl moc sdílný, tak si Pedro tentokrát moc neškrtnul. Až v Masce se začal podivovat nad tím, že jsme češi, ale to už jsme toho moc nenakomunikovali.

V této části ostrova byl přímo hic, ale jak jsme přejeli ten skalní masív směrem na BuenaVista, šokovala nás náhlá změna počasí. Za rohem svítilo slunce na plný plyn, a tady se setmělo, bylo pod mraky, foukal silný vítr, a byl studený. Připadalo mi to jako v té pohádce o pyšné princezně, jak král Miroslav překračoval hranici své země. Myslím si, že tady na přelomu skal pohoří Teno byl ten rozdíl ještě markantnější.

Na vyhlídce jsem udělala pár fotek, ale bylo tam zima a málem mě to odfouklo. Chtěla jsem vidět maják, ale ten v BuenaVista zdáli nevypadal vůbec romanticky, tak jsme k němu ani nejeli. Kostelík v BuenaVista byl zavřený, a tak jsme se rozhodli pokračovat po cestě do Garachica, kde jsme si dali kafčo, dokonce i Radek.

V kostele tady chtěli vstupné, tak jsme tam nešli, zašli jsme raději na plážová mola, která tvořila pěkné cestičky, vlnolamy a hráze okolo cesty.

Pak jsme se vydali hledat město Icod de Los Vinos, kde měl být nejstarší dračinec na ostrově, prý až tisíc let. Po chvíli bloudění po městě s Radkovou intuitivní navigací jsme to přece našli. Zastavili jsme přímo pod jedním dračincem, byl dost vysoký, ale jeden člověk nám řekl, že tento dračinec je sice také hodně starý asi 500 let, ale ten hlavní tisíciletý je o něco níže.

Procházeli jsme kolem malého kostelíčku a tak jsme zase neodolali a nakoukli dovnitř. Byla tam na oltáři Panna Maria, tak jí kluci - kněží zaspívali Magnificat. Bylo to moc pěkné. Pak jsme došli níže k nejstaršími dračinci, a jeden člověk nám říkal, ať nechodíme dovnitř, že už stejně zavírají, že když si vylezeme podél plotu, že stejně pěkně uvidíme. A taky, že jo. Obešli jsme to dokola, a pak ještě z druhé strany, od náměstí a je pravda, že platit za tuto atrakci je úplně zbytečné. Je tam krásný výhled. V kostele na náměstí začínala zrovna mše, tak jsme nakoukli jen na chviličku a pak už jsme jeli domů. Vraceli jsme se unavení, ale šťastní, z toho, co všechno jsme za dnešek stihli.

Padre Pedro :

Výlet autem do Mascy. Pak skálami dolů. Překrásná podívaná. Potom lodí do Los Gigantes, a taxíkem nahoru do Mascy. Zastávka v Icod  de ... , očumování dračích stromů. Kafe cestou v přístavním městečku. Super den.

martaann.rajce.idnes.cz/Tenerife_-_Masca%2C_Garachicho%2C_Icod_de_los_Vinos/

Druhé úterý - Den dvanáctý – 25.března – Chamorga – Playa Las Teresitas – Santa Cruz

Další den jsme se vydali do pohoří Anaga přes město La Laguna. Radek navigoval a tak se bloudilo a mě to štvalo, tak jsem k tomu měla své připomínky a Radkovi zase vadilo, že mu do toho kecám. Jak to brácha nazval ponorkový den. Nic méně Chamorga byla zajímavá, kdyby jsme ten den nebyli tak utahaní, vybrali bychom si možná delší trasu, ale my tři to už vzdávali. Takže se vybrala trasa kratší, pěkná, počasí sice moc nepřálo, ale tady v anagských horách je to náhoda, když neprší, nebo nemrholí nebo není ani mlha. A příroda podle toho vypadá.

Začali jsme u malinké kapličky, byla otevřená. A pak už jsme stoupali do kopečků, rostly tam veliké asi 2 metry vysoké pampelišky, které se na konci rozvětvovali. Květ byl, úplně stejný jako naše česká pampeliška. Tak jsem to nazvala kraj dvoumetrových pampelišek. Stromy byly obalené podivnými lyšejníky.

Byly tu vavřínové lesy, měly vonět, ale přijeli jsme asi brzo, protože jsme žádnou vavřínovou vůni nezaznamenali. Asi ještě nebyl jejich čas. Přinesla jsem si odtamdud hvezdičky, netřesk, nebo co to bylo, které mi zakořenily a snad se mi uchytí i v květináči. Radek si nemohl odpustit trasu delší, a tak jsme se dohodli, že my tři půjdeme k autu a počkáme ho na jednom odpočívadle než tam dojde. Jenže jsme se nepochopili, které myslel, a čekali ho úplně jinde. Po hodině jsme začali řešit, co budeme dělat, kde Radka budeme hledat. A tak jsme se pro jistotu vrátili do Chamorgy a pak pokračovali na cestě zpět. A až za tím naším odpočívadlem ještě kus cesty se teprve Radek objevil. Ale byli jsme rádi, že se neztratil.

Pak jsme sjeli do městečka San Andrés a nedaleko tohoto městečka byla pláž Teresitas. Velmi zajímavá tím, že je umělá a proto jako jedna z mála není černá, ale se žlutým pískem speciálně dovezeným ze Sahary. Dali jsme si kafčo a chvíli relaxovali na lehátkách, za 3 euro. Lehli jsme si na ně, a pak přišel chlapík a chtěl to zaplatit, tak mu brácha dvě lehátka zaplatil. A byl od něho klid. To bylo poprvé, a naposled, kdy po nás chtěli na pláži něco zaplatit.

My se Zbyňkem jsme se vydali podél celé pláže, byla docela dlouhá, asi 1 a půl kilometru. Trvalo nám to nějakou chvíli než jsme došli až na konec, kde byla betonová hráz. A pak zase zpátky. Šli jsme po pláži jako úplně normální turisté a nevypadali jsme jako uštvaní pěšáci :) . Při cestě zpátky, jsem si říkala, kde ti chlapi jsou ?? Tak oni se zbalili i s našima věcma, myslela jsem si, že už jsme na místě s našimi lehátky, jenže to bylo o docela velký kus cesty dál. Úplně jsem ztratila orientaci.     Voda byla opět studená. Pak jsme se zastavili ještě v hlavním městě Santa Cruz, ale toto město nás ničem neuchvátilo. Nešli jsme okolo těch významných hlavních monumentů, a vypadalo příliš moderně. Poznávala jsem stavby, co jsem viděla v miniaturách v Chico Pueblo. Ale na naše Puerto to rozhodně nemělo.

Padre Pedro :

Ráno přes La Lagunu do San Andreas a nahoru do hor. Krátká, ale vysilující vycházka z Chamorgy. Výhledy nebyly, byly mraky, takže na moře bylo vidět jen zřídka. Foukal vítr a bylo chladno. Pak vycházka na pláži Las Teresitas. A procházka po Santa Cruz. Toto město má naprosto odlišný ráz než naše Puerto. Je to město připomínající spíše evropská města jako Mnichov nebo Barcelonu, akorát v menším měřítku. Nedostali jsme se do žádného kostela.

martaann.rajce.idnes.cz/Tenerife_-_Anaga_-_Chamorga%2C_playa_Teresitas%2C_Santa_Cruz/

Druhá středa - Den třináctý – 26.března – Cumbre Dorsal – Pasaie Lunar – Callao Salvaje

Další den pokračovalo napětí mezi mnou a Radkem. Ráno mi poručil, ať si sednu vedle Petra a naviguji já, tím pádem jsem nemohla sedět se Zbyńou. Chápala jsem to jako trest za mou hubatost. Nu což. Navigovala jsem myslím dobře, myslím si, že se na mapách orientuju dobře. Dorazili jsme všude hned na poprvé. Jen se mi podařilo, díky malému prostoru v autě, velkému větru venku, a obří mapě tu mapu roztrhnout.     Dnes jsme měli v plánu vyhlídkovou cestu Cumbre Dorsal. Ještě před odletem, jsem četla nějaký blog lidí, co objížděli tuto cestu, ale tento den měli špatné počasí a z vyhlídek prakticky nic neviděli jen mlhu. To nám štěstí přálo. Nádherný den. Sluníčko svítilo, mráčky jen tak malounko, krásný modrý den. Jako stvořený na vyhlídku. Viděli jsme všechno snad to byl i Los Organos, z ptačí perspektivy. Dobře, že jsme si tuto trasu naplánovali až na závěr dovolené. Poznávali jsme místa, kde už jsme byli. Ze severní strany bylo vidět jako na dlani Pico, a hluboko pod náma naše Puerto. Na jižní straně jsme viděli Candelarii, v dálce Santa Cruz. Čím jsme se dostávali výš a výš, bylo tam citelnější chladno a foukal silný a studený vítr.

Blížili jsme se k hvězdárně. V těchto místech se sleduje slunce, mají tu, .... opět další nej,.... jedno z největších zrcadel na pozorování slunce. Ovzduší nad kanárskými ostrovy je jedno z nejčistčích na celé planetě, a proto jsou tu vynikající podmínky pro pozorování vesmíru. Tady není žádný smog, protože tady široko daleko není vůbec žádný průmysl. Dojeli jsme na místo, kde jsme přecházeli silnici do Candelárie, pak jsme projížděli okolo Pica. Měla jsem nápad, že bychom se ještě vyfotili s tím Božím Prstem, jenže tam bylo tolik aut, že se nedalo zaparkovat. A tak jsme to nakonec vzdali.     Vydali jsme se směrem na Vilaflor, kde jsme to měli se Zbyňkem prochozené z naší první tenerifské cesty. Na jedné vyhlídce, kde byl zvláštně řídký les a kde se vyhřívaly spousty ještěrek, jsme v dáli pozorovali i ostrov La Gomeru. Zase jsme obdivovali úplně jinou přírodu. Tenerife nás opravdu překvapovalo každý den.

Dojeli jsme k Paisaje Lunar - což je v překladu měsíční krajina. Dlouhou prašnou cestou, asi 5 km, vyjeli k místu odkud jsme pěšky šlapali do kopce. Viděli jsme neuvěřitelné skalní útvary podivuhodné měsíční krajiny. Tady na Tenerife se točily záběry do hvězdných válek i planety opic. Tak bizardní krajiny tu najdete. Chtělo by to obejít celé. Radek by to určitě zvlád, ale my jsme se sotva vlekli, slezli jsme jen kousek níže a viděli ještě pár skalních útvarů a pak jsme se vraceli k autu. Užnás to Radkovo tempo docela zmáhalo :) . Obejdem to někdy jindy až nebudeme tak vyšťaveni.

Dojeli jsme do vesničky Vilaflor, která je nejvýše položená a celoročně obyvatelná a to v porovnání z celého španělska a tím je jedinečná. Tady nacházíte samá nej. Leží ve výšce 1500m.n.m., dali jsme si tu kafe, pivo a spláchli ten prach.     Zavolali jsme naší mamce a popřáli jí k narozeninám, hrozně se divila. První chvíli myslela, že už jsme zpátky. Potěšilo ji to, že jsme si vzpoměli.

Pak jsme se vydali do městečka Callao Salvaje, které bylo naším bydlištěm při první dovolené. Tehdy tu stavěli novou pláž, a nyní už měla být hotová. A byla úžasná, už tam nestál žádný bagr. Měli tam spousty zeleně, doškové slunečníky. Celá krásná byla a co víc, byli jsme na jihu a moře tu mělo dobrou teplotu. Brácha toho využil a do vody vlezl. A tak já hup za ním. Celou dobu jsem na tohleto čekala, a tak jsme se houpali na vlnách a bylo to úžasné, vlny byly čím dál větší. Chvílemi jsme vůbec neviděli na Zbyňka, který zůstal na břehu. Vlál tam žlutý praporek, což je koupání na vlastní nebezpečí. Když jsem se rozhodla jít zpět, málem jsem nemohla vylézt ven z moře, jak mě splachovaly vracející se vlny. Docela mě to polekalo. Zbyněk do vody nechtěl. V tomhle ho prostě nechápu. Tak jsem ještě na chvíi vlezla za Pedrem, ale vlny byly čím dál větší, už jsem vážně začínala mít strach, že z té vody nevylezu. A pak po chvíli jsme se vrátili na břeh všichni a vydali jsme se na cestu k Puertu, přes Los Gigantes, a na Icod de Los Vinos.

V horách jsme potkali autíčko, které jelo sotva třicítkou, místy i dvacet. Před každou zatáčkou brzdilo a drželo se celou dobu u středové čáry. Nešlo ho předjet. Jeli jsme za ním a brácha pěnil. Jeli jsme za tímto autem dobrých dvacet kilometrů. Za námi kolona jako blázen, až v Icodu se nám podařilo toto auto předjet. Mají v horách strašně úzké cesty, to se prostě nedalo. Dohadovali jsme se, kdo v tom autě sedí, jestli nějaká ženská nebo důchodce. Nebylo dovnitř vidět a taky už se zešeřilo a byla po chvíli úplná tma.

V Icodu pak nebyl čas ohlížet se, byli jsme rádi, že jsme toho brzdiče předjeli a tradá na dálnici. Tak takhle skončil další den, po večeři jsme si dali ještě vínko.

Padre Pedro :

Plán byl jasný : udělat hřebenovku z La Laguny směrem na Teide. Přálo nám počasí. Výhledy byly úžasné a jediné, co bylo trochu nefajn byly vítr a chladno ve výškách. Fotek bude milion. Chvíli jsme hleděli na jih ostrova, chvíli zase na sever, rozpoznávali jsme známá místa. Potom jsme přes Parador zamířili dolů do Vilaflor. Nad Vilaflorem se nachází Paisaje Lunar, měsíční krajina. Cesta byla hodně prašná, ale autíčko se škrábalo do kopce celkem statečně. Po půlhodině chůze do prašného svahu jsme dosáhli cíle a viděli scenérii podivuhodných skal.

Dále jsme směřovali do Vilafloru na kafe a pivo a pak dolu na Callao Salvaje, letovisko, kde naši společníci trávili dovolenou už před lety. Bylo tam bezvadné koupání. Počasí na koupání jedna báseň. Vlny houpaly jako na tobogánu. Visel žlutý praporek. Po odjezdu jsme zamířili do severních částí ostrova.  Jak jsme přejížděli hory nad Santiagem de Teide, tak jsme pocítili prudkou změnu počasí. Tma, mraky, vítr, chladno, tak vypadá večer na severní straně ostrova. Deo gratias.

martaann.rajce.idnes.cz/Tenerife_-_vyhlidkova_cesta_Cumbre_Dorsal%2C_Paisaje_Lunar%2C_Vilaflor%2C_Callao_Salvaje/

Druhý čtvrtek – den čtrnáctý – 27.března – La Laguna – pyramidy v Guimaru – Puertito de Guimar

V La Laguně jsme pochodili okolo kostelů, nechtělo se nám platit vstupné. Do některých domů jsem vběhla a vyfotila zajímavé historické dvorky z dob kolonizátorů. Moc pěkně to vypadalo. Ale v La Laguně bylo chladno. Nevzala jsem si bundu a docela jsem mrzla, ikdyž svítilo sluníčko. La Laguna leží docela vysoko asi 500 m.n.m. a bylo to poznat.

Na Zbyňkův popud jsme našli hospudku, co byla v Lyoness, tak jako i my. Zašli jsme na kafíčko a koupili i nějaké místní pečivo, abysme udělali trošinku tržbu.

No a pak jsme se z balkonkového, dvorkového a kostelového města vydali do Guimaru. Je to místo, kde poslední roky svého života žil a bádal u Guimarských pyramid legendární norský dobrodruh Thor Heyerdal. Žil tady se svou francouzskou manželkou a po jeho smrti v roce 2002 z jeho domu udělali muzeum. Byl to oblíbený badatel našeho táty.

V našem dětství nám táta často o jeho výpravách vyprávěl, a četl jeho knihy. Nemohli jsme si tedy nechat ujít tuto příležitost a do muzea si zašli. Bylo to velmi poučné, a zdrželi jsme se tam docela dlouho. Prohlídli si pyramidy, rostliny, bylo tam opět kino a opět nebylo v češtině. V muzeu byly různé sošky, kajaky, vory, fotografie a další věcičky z Heyerdalových výprav. Thor hledal zde na Tenerife souvislost mezi guimarskými, jihoamerickými a egyptskými pyramidami. Tuto svou poslední práci již

nedokončil.

Pod jednou místní pyramidou se skutečně našly pozůstatky po původních obyvatelích Guančích. Zbyněk si tu všimnul upoutávky na film Ve znamení kontiky. Po návratu ten film na internetu našel a tak jsme si ho pustili. Je to moc pěkný film o první výpravě Thora, krásné, dobrodružné, moc doporučuji.     Vedle vstupenek je i restaurace, kde jsme se občerstvili pivkem San Miquel a dali si pizzu. Pak jsme se prošli guimarským centrem okolo kostelíka, a zjistili, že není fara zamknutá, tak jsme tam do nějaké společenské sálky nakoukli.     Chtělo se nám ještě k moři, jen jsme sjeli co nejníže a tam byla vesnička Puertito de Guimar, což znamená m

alý přístav u Guimaru. Pláž byla černá a oblázková, až ty kamínky bodaly do noh. Tak jsme si odpočinuli, chlapi se natáhli na dřevěnou podlahu, která tu lemovala celý břeh a my se Zbyňkem se prošli po místním nábřeží. Voda byla studená, bylo mi docela smutno, že už se zítra musíme vrátit. Dokážu si představit, že tu bydlím třeba i tři roky. Thora Heyerdala úplně chápu.

Pak jsme nasedli do auta a jeli zpátky do Puerta balit. Toto uteklo, 14 dní je pryč.

Třetí pátek – den patnáctý – 28.března – Puerto de la Cruz - Aeropuerto Sofia Reina

Ráno po snídani jsem ještě vyběhla koupit poslední dárky, všude otevírali až v deset. Nemělo cenu se vracet, tak jsme skočili na kafe do restaurace mezi obchody. Byla to moc pěkná hospudka, stylová vše ve dřevě. Vyšší level. Pak jsme naposled prošli naše milované Puerto a s bágly došli na místo, kde nás poprvé vysadili. Nedaleko lávky, trochu se rozpršelo. I to počasí plakalo. Stejně jako uklízečky naznačovaly, že jsou smutné, že už odjíždíme. Budou jim každodenní ranní rozhovory s Pedrem chybět. Jak to nazval Radek, ranní pětiminutovka španělštiny :) .

V letištním autobusku na nás čekala Lenka, která na Tenerife bydlí, ach jak jsme jí to záviděli! Byla pro nás inspirací, jak se dostat za svými sny. A pak už jsme se šli odbavit na letiště královny Sofie. Docela mě naštvalo, že mi kontrola vyhodila pití za euro. Prý se nesmí převážet voda. Brácha mi říká, co to řešíš, vždyť jde jen o euro :) Euro sem, euro tam, ale prostě mě ta baba naštvala.

Tentokrát jsem se dostala sednout k oknu a Zbyněk seděl vedle mě. Ó jaké štěstí pro mě :). Dostali jsme místo vedle nouzového východu. Stevard mě přišel upozornit, co mám dělat kdyby... říkám mu a jak to poznám, že ta situace už nastala, a on na to, že mi příjde říct. No tak nevím, jestli by to stihnul. Doufám, že tohle nebudu nikdy potřebovat. Letěli jsme nad Fuentaventurou a Lanzarotem. Takže jsme kromě El Hierra, viděli všechny ostrovy.

Let byl příjemný, nouzová situace nenastala, mohli jsme na monitorech nad hlavami sledovat, kde se zrovna nacházíme, přistání bylo tak klidné, že jsme málem nepoznali, že už jsme na zemi. V Praze už byla tma. Radkův spolužák pro nás přijel na letiště, my ho svezli ke klášteru a pak se vydali na další dlouhou cestu až do Hranic, kde řidičové odmítli dál jet, takže jsme ještě jednu noc přespávali mimo svůj domov. Vojtu naštěstí napadlo zapnout topení, tak jsme měli v naší provizorní ložnici i teplo. :)

Další den dopoledne nás dovezl brácha do Orlové a už nyní přemýšlíme, kam povede naše další výprava. Tak se nechte překvapit !

Děkuji Vám,

že jste toto povídání přečetli až sem a tudíž mi umožnili, vypovídat se z toho všeho. Kluci farářové udělali o Tenerife s mými fotkami a videosekvencemi tři podařené přednášky. A mě to chybělo, někomu moje zážitky svěřit.

Věřte tomu, že po čtyřicíce u někoho po padesátce začíná život :) Nyní  nastává čas plnit si své sny !! Sny bez hranic, bez omezení, protože jak řekl Thor Heyerdal, žádné hranice neexistují, nikde jsem je na svých cestách neviděl, existují jen v našich myšlenkách. A on to přece ví moc dobře, vždyť zcestoval celý svět :)