Chorvatsko a Bosna a Herczegovina aneb Medžugorie a Klek

14.09.2015 23:22


 

Chorvatsko a Bosna a Herczegovina aneb Medžugorie a Klek - 2015

 

sobota 14.9.2015 - svátek povýšení kříže

 

Vyjížděli jsme z Českého Tešína s polskými farníky po mši v místním kostele. Jelo nás z Orlové víc. Moc jsem se těšila, byla to moje první návštěva Medžugorie a hned s pobytem u moře, a to mi připadalo jako skvělá kombinace. Zastavili jsme se v poutním místě Solin v Chorvatsku a pak pokračovali k místu našeho ubytování v Kleku. Na tuto pouť mě pozvala Elka, byla jsem moc vděčná.

Solin:  V krásném, parkově upraveném prostředí jednoho z ostrůvků říčky Jadro, zvaném Gospin otok, se v Solinu (5 km od Splitu) nachází kostel Matky Boží z Ostrova (Gospa od Otoka), který je jedním z duchovních středisek Splitsko-dalmatské župy, Je to svatyně mimořádné kulturní a historické hodnoty, neboť se v jejím podzemí nacházejí archeologické pozůstatky dvou jejích předchůdkyň, a to středověké baziliky a malého novověkého barokního kostela. V podzemí byl nalezen i sarkofág chorvatské královny Jeleny z 2. poloviny 10. století s nápisem, který patří k nejdůležitějším historickým dokumentům období chorvatského samostatného státu. Dnešní kostel pochází s 2. poloviny 19. století. Při své návštěvě Chorvatska v roce 1998 jej navštívil papež Jan Pavel II. Hlavní pouť se tu koná na svátek Narození Panny Marie (Mala Gospa), tj. 8. září, který je současně Dnem města Solinu.

V Kleku to bylo také moc pěkné, hned jsem si to místo zamilovala. Mám ráda tu kombinaci moře - hory. Bydleli jsme v pěkném domáckém penzionu, my Orlovačky jsme měli pokoj až nahoře. Elka měla v plánu vařit.

https://martaann.rajce.idnes.cz/pout_do_Medzugorie_1.den/

 

 

neděle 15.9.2015 - Panna Maria Bolestná

Další den jsme jeli do Medžu, je to už mimo EU, v Bosně či Herzegovině a je tam tudíž zapotřebí pas. Byli jsme na nějakém hradě obráceného amerického křesťana, vše bylo v polštině, takže žádné podrobnosti nevím, co mi moji orlovští bližní nepřeložili, je to škoda. Asi se snad tihle lidé starají o vyléčené narkomany, pomahají jím vrátit se zpátky do života a to terapíí pracovní, oni staví ty ten hrad, kapli a kostel ... bylo to tam moc krásný, líbil se mi tam Ježíš Božské Srdce. Vždycky, když ho zahlídnu, mám pocit, že tu mám být. Navštívili jsme komunitu cenacolo, kde kluci bývalí feťáci, podávali svoje svědectví, bohužel překlad byl v polštině. Pak už jsme se dostali do medžugorského kostela. a prošli si okolí.

https://martaann.rajce.idnes.cz/pout_do_Medzugorie_2.den/

 

pondělí 16.9.2015 - svátek sv. Ludmily

Třetí den byl odpočinkový, vylezli jsme s Karlem, Leošem a Věrkou na ten kopec v Kleku za naším penzionem, byla tam malá kaplička a nádherný výhled. Ženský doma zatím vařily. Odpoledne jsme se šli koupat do moře. Holky bohužel neuměly plavat. Mše byla večer v Kleku, mají tam moc pěkný kostelík. Nejvíce mě zaujal oltářní obraz. Připadalo mi to takové symbolické, ti svatí vlevo představovali moje dětství. sv. Mikuláš a sv. Jiří, pocházím z farnosti sv. Jiří a celé své dětství jsem koukala na nadživotně velký obraz svatého Jiřího, jak zápasí s drakem a zachraňuje princeznu. A ti svatí vpravo představovali mou pouť do Santiaga de Compostela. Sv. Michael, a sv.Roch, k oběma světcům jsem si vybudovala svůj vztah během mého dvouměsíčního

putování.  A celé to zastřešovala Panna Maria, která nademnou bděla od dětství, akorád já si to velice dlouhou dobu vůbec neuvědomovala. Do Santiaga jsem přišla v první mariánskou sobotu, a celá tato pouť, tento zájezd do Medžugorie, vnímám jako poděkování za boží ochranu právě Panně Marii. A tady v Kleku mi to přišlo takové zajímavě zpracované a sjednocené na tom oltářním obraze.

https://martaann.rajce.idnes.cz/pout_do_Medzugorie_3.den/

 

 

 

 

úterý 17.9.2015

 

Dnes jsme se vydali na Podbrdo, kde bylo první zjevení Panny Marie, je tam krásné růžencové zastavení v podobě plastik. Mnoho poutníků šlo bosky po těch ohromných kamenech, tak jsem se také přidala. Dole potom byly dva kříže, jeden modrý. ale neznám tu historii. Pravděpodobně i zde bylo jedno ze zjevení. Potom jsme jeli do Tihaliny, kde je dle vizionářů nejlépe zpracovaná socha, nejvíce se Panně Marii podobá. A tam jsme měli mši svatou. V Medžugorii potom byla večerní adorace.

https://martaann.rajce.idnes.cz/pout_do_Medzugorie_4.den/

 

 

 

středa 18.9.2015

 

Tento den jsme opět strávili v Kleku. Udělala jsem si procházku směrem k bosenským hranicím, které jsou od Kleku jen kousek. Nádherná krajina! Koupali jsme se. Ráda bych doplavala na ostrůvek, ale sama jsem si netroufala. Karel váhal, zdálo se mu to daleko.

 https://martaann.rajce.idnes.cz/pout_do_Medzugorie_5.den/

 

čtvrtek 19.9.2015 - svátek Panna Maria La Salette

 

Chtěli jsme stihnout svítání na Křiževáci, ale přejíždění přes kontrolovanou hranici nás zdrželo, a tak svítalo už při výstupu nahoru. Někdo mi poradil, že se chodí s kamenem nahoru a tam odevzdáme Ježiší symbolicky naše srdce kamenné a on nám je promění v srdce z masa. A tak jsem našla velký kus kamene a nesla ho nahoru i tím mým fotoaparátem canonem, který je i tak už dost těžký. Potkávali jsme po cestě nahoru mnoho různých skupin poutníků z mnoha různých zemí, a mohli jsme tak slyšet růžence i křížové cesty v mnoha jazycích.

Nesli jsme sebou chleba, který se nahoře požehnal, rozlámal a snědl všemi našimi účastníky. Unikl mi ten smysl, proč jsme tam ten chleba nesli. už si to nepamatuju. Nahoře byl hrob toho kněze Barbariče co se byl s vizionáři, prý ho tam na křížové cestě ranilo a zemřel přímo na tom kopci nedaleko velkého kříže, který symbolizuje celý kopec. Zajímavé.  Nechala jsem pod křížem ten můj kámen, který jsem nesla zespodu křiževáckého kopce, a doufala jsem, že mi Ježíš z mého kamenného srdce udělá srdce z masa. Vyhlídka byla pěkná, pak jsme slezli dolu, i cesta zpět byla moc pěkná s různými pohledy do kraje, podle toho jak se cesta kroutila. Pochodili jsme medžugorské městečko, nakoupili si nějaké suvenýry a pak jsme jeli na výlet do Kravice, kde jsou nádherné vodopády. Mnozí se šli koupat, se mnou z českých poutníků tam nikdo nechtěl jít ... škoda. Bylo tam mnoho muslimů, sedli jsme si a dali si místní pivko v příjemné hospudce a Leo tam ztratil peněženku, nebo mu ji někdo ukradl, to už asi nezjistíme ...

https://martaann.rajce.idnes.cz/pout_do_Medzugorie_6.den/

 

pátek 20.9.2015

Těšili jsme se na výlet lodí, na který jsme se skládali, ale byl odvolaný, kvůli počasí. A tak nás čekal odpočívací den v Kleku, koupali jsme se a s Karlem jsme konečně doplavali na ten ostrůvek, co mě tolik lákal. 
Yvonne na nás čekala na břehu, hlídala nám věci, modlila se a mávala na nás  :) Na ostrůvku byla malá kaplička s Pannou Marií vítající námořníky, ale škoda, že nebyla otevřená. Zpátky jsme doplavali k blížšímu břehu a obešli to okolo. Měla jsem velkou radost, že se nám to s Karlem podařilo. I páni řidičové byly s námi u moře, a pochvalovali si, jaké je to skvělé povolání být řídičem, když se v mezičase můžou koupat v moři. Večer byl rozlučkový večírek. Poutníci mívali každý večer program, ale já tam nechodila, protože nebyli schopni mi to první večer překládat, a tak jsem nechtěla pořád otravovat okolo mě s překladem. Nedokázala jsem rozpoznat ani název ovoce,  když se hrála hra na židlích. A když nerozumím, byla to pro mě ztráta času a raději jsem ukládala fotky na internetu. Taky jsem byla ráda, že mám každý den malou chvilku pro sebe. Ale ten poslední večer jsem tam šla. Bylo to docela fajn.

https://martaann.rajce.idnes.cz/pout_do_Medzugorie_7.den/

 

sobota 21.9.2015 - svátek apoštola Matouše

 

Ráno po mši svaté v Kleku se přece jen podařilo a výlet na lodi se konal, byl to zlatý hřeb celého zájezdu. Moc jsme si to všichni užívali. na lodi bylo občerstvení, víno, rybičková pomazánka, ovoce a zastavili jsme na oběd na malinkém ostrově, zaplavali jsme si tam, jedli jsme mnozí poprvé slávky, a potom makrelu, zastavovali jsme se Mali Ston, na ostrově života, a v Hodilje, kde byl zajímavý hrad, zdi jako čínská zeď. Moc příjemné prostředí. viděli jsme ježky, kvůli kterým se nesmí do tohoto moře boso. V lodi se zpívalo tančilo a veselilo. Nádherný závěr celé pouti. Po přistání jsme se nalodili do autobusu a odjížděli domů.


https://martaann.rajce.idnes.cz/pout_do_Medzugorie_8.den/#MVI_1320.jpg

https://martaann.rajce.idnes.cz/pout_do_Medzugorie_8.den/#MVI_1359.jpg

https://martaann.rajce.idnes.cz/pout_do_Medzugorie_8.den/

 

 

neděle 22.9.2015
 


 

 

Před návratem do Češína, jsme se stavili na svatém Hostýně na mši sv.. Připadalo mi to zvláštní, naposled jsem tu byla, když jsem na jaře putovala do Santiága, byli tu semnou oba mí sourozenci, a nyní jsem tu na podzim s poutníky z Orlové. Všechno mi to připadalo, že tahleta medžugorská pouť je jedno veliké díky Panně Marii, která mě doprovodila do Santiaga, ukázala mi Medžugorii a vlastně mi tak naznačovala, že je součástí mého života ať už si to uvědomuji a nebo ne a já děkuji, děkuji a znovu děkuji matičko boží za tento nádherný rok 2015, kdy jsem toho tolik pocestovala a viděla moře několikrát, děkuji ti, že mohu cítit tvou přítomnost v mém životě.

 

 

https://martaann.rajce.idnes.cz/pout_do_Medzugorie_9.den/

fotky od Yvonne a Karla, a od Marušky S.:

https://martaann.rajce.idnes.cz/Medzugorie_foto_-_Karel_a_Yvonne/


https://martaann.rajce.idnes.cz/Medzugorie_Maruska_S./